woensdag 30 november 2011

nieuwe theepot

Gister heb ik voor mijn verjaardag van mijn ouders een dubbelwandige theepot gekregen. Hierin blijft de thee zeker een uur heet; een hele verbetering ten opzichte van mijn huidige theepot, waarin de thee na een half uurtje al lauw is geworden!

Uit nieuwsgierigheid heb ik vandaag gelijk een dubbele hoeveelheid water gekookt en tijdens het koken heb ik de waterkoker aan de spanningsmeter gehangen. Ik wist al dat 0,75 liter water koken 60 wh kost (oftewel: 100 keer gebruiken kost 6 kwh). Anderhalve liter water koken blijkt 0,13 wh te kosten, wat dus inderdaad een verdubbeling is van de hoeveelheid stroom. Eigenlijk ook wel logisch, maar dat is natuurlijk niet altijd zo! Meten is weten, zeg ik altijd maar!

Ondanks dat het tegelijk koken van een grotere hoeveel water me geen stroom gaat besparen, ben ik ervan overtuigd dat het  tóch gaat helpen. Want nu gooi ik heel vaak de helft van het gekookte theewater weg, omdat het al teveel is afgekoeld. Vervolgens zette ik dan vaak weer nieuwe thee. Vanaf nu is dat niet meer nodig. Ik ben dus erg blij met mijn nieuwe theepot :)

2 opmerkingen:

  1. Ik probeer zelf steeds meer uit te kienen dat ik precies het water kook dat ik nodig heb. Of net wat meer, want onderin zit soms wat van dat soort gruis. Zo te lezen bespaart me dat ook stroom ;-) Nu nog eens aanleren dat ik altijd ook thee zet als ik de waterkoker aanzet. Soms vergeet ik het wel eens en zet ik hem wel 3x aan voor 1 kopje...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kook water in mijn fluitketel, maar ik moet ook altijd opletten dat ik daar niet te veel water in doe. Water wat overblijft geef ik aan de plantjes (afgekoeld natuurlijk ;-)) of ik vul het waterreservoir van de strijkbout ermee.
    Veel plezier van je nieuwe theepot!

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)