zondag 27 november 2011

vega of niet? - deel 3

Ik heb al een poosje niet meer geschreven over de redenen om vegetariër te zijn/worden. Ik denk dat het komt doordat het voor mij inmiddels een stuk vanzelfsprekender lijkt te worden. Een paar weken geleden had ik het er even heel moeilijk mee, maar nu gaat het eigenlijk weer prima. Ik ben er inmiddels van overtuigd dat een sateetje me écht niet gelukkiger maakt als ik me even rot voel of ongesteld moet worden. Ik wil andere manieren vinden om met negatieve emoties om te gaan dan eten (ook chocolade valt onder troostvoedsel voor mij, maar dat is wat lastiger los te laten!!)

Nu dus de derde reden om vegetarisch te gaan eten; stoppen met vlees eten gaat het broeikas-effect tegen! Waarom? Dat zal ik nu kort uiteenzetten. Er zijn namelijk meerdere redenen waarom de vlees-industrie een enorm vervuilende sector is.

1. Dieren laten scheten en poepen.
In de scheten van koeien zit heel veel methaangas. Dit gas is, net als CO2, een broeikasgas. Het zorgt ervoor dat de warmte van de zon die anders weer terug de ruimte in zou gaan wordt vastgehouden en de aarde steeds verder verwarmt. Dit met alle gevolgen van dien.
Als we geen of minder vlees eten, hoeven er minder koeien te worden gehouden, wat leidt tot minder scheten en poepjes... en dat zorgt er dan weer voor dat er minder broeikas-effect komt.

2. Dieren moeten worden gevoerd.
Dieren eten ook heel veel, en omdat er niet genoeg grasland is om alle koeien te laten grazen en de kippen graantjes te laten pikken, wordt het voer op speciale plaatsen gemaakt. Om genoeg grond te hebben voor veevoer worden er telkens weer stukken bos gekapt. En het bos hebben we juist zo hard nodig, omdat bomen CO2 omzetten in zuurstof!
Daarnaast moet het veevoer ook worden geplukt, vervoerd enzovoort. Hierbij worden allerlei machines gebruikt die ook allemaal schadelijke stoffen de lucht inblazen!

3. Dieren moeten worden vervoerd.
Dieren moeten eerst naar de slachterij worden vervoerd en vervolgens moeten ze na de slacht weer naar de supermarkt. Natuurlijk is dat bij plantaardig voedsel ook wel zo, maar een paprika blijft altijd even groot. Een levend dier neemt veel meer ruimte in dan het eindproduct vlees, even cru gezegd. Dus moeten er heel veel vrachtwagens met dieren ergens heenrijden om met kleine pakjes vlees terug te rijden.

4. Vlees moet worden bereid.
Groentes zijn vaak prima rauw te eten en vegetarisch vlees hoeft maar heel kort opgewarmd te worden. Vlees daarentegen bevat veel bacteriën en moet eerst relatief lang gebakken worden voor het goed is. Met andere woorden: met het bakken van vlees verbruik je meer energie aan stroom of gas dan met groentes en vleesvervangers. Dit geeft dus ook een hogere CO2-uitstoot.

Hoe denken jullie hierover?

2 opmerkingen:

  1. Soms eet ik een stukje vlees :O

    Ik heb een tijdje vegan gegeten en voelde me heel lekker, maar na een tijdje kreeg ik zo genoeg van haver- en sojamelk en kikkererwten! En ik begon me ook snel moe te voelen...

    Probeer gewoon zo gezond mogelijk te eten. Heel veel groenten, fruit en onbewerkte granen en zaden en dingen als yoghurt, kwark en karnemelk. En soms dus een klein stukje vlees.

    Werkt voor mij beter dan dingen proberen te vermijden. Liever kies ik voor plantaardig & onbewerkt als basis en soms een ei of vlees als aanvulling.... Als je gezond eet, verdwijnt ook je zin in ongezond. Grotendeels ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nooit meer vlees eten vind ik absoluut niet moeilijk. Nooit meer tomaten, appels of chocolade, dat zou ik echt moeilijk vinden. Ik kan gemakkelijk zonder, al meer dan 2,5 jaar. Ik voel me beter, spaar het milieu (op verschillende vlakken) en draag niet bij tot dierenleed. Eén van de beste beslissingen ooit geweest, vegetariër worden :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)