zondag 1 januari 2012

december-doelen: de uitslag

Begin december heb ik een aantal doelen op een rijtje gezet die ik graag wilde bereiken. Nu blik ik even terug op deze apart verlopen maand en op de doelen.

Uitkomen met gewoon geld en niet lenen van mijn spaarrekening:

Ik vind het ongelofelijk, maar toch is dit gelukt! Ongelofelijk, omdat we flink wat hebben gereisd in december. Ik heb 105 euro uitgegeven aan openbaar vervoer; en dan heeft Sander ook nog twee keer een treinkaartje betaald! Ongelofelijk toch?!
Mijn boodschappenbudget heb ik met 25 euro overschreden; dat vind ik wel veel, maar het heeft er toch niet toe geleid dat ik moest lenen van mijn spaarrekening. 
Verder ben ik trouwens netjes binnen mijn budgetten gebleven :)

Gelijk blijven met het verbruik van elektriciteit:
We hebben veel meer elektriciteit verbruikt.
Nachttarief: 46 kwh - 10 kwh meer dan in november
Dagtarief: 35 kwh - 8 kwh meer dan in november

Het is dus niet echt gelukt om minder stroom te gebruiken. Nu moet ik er wel bijzeggen dat we door de verhuizing een stuk meer moesten wassen. Ik denk dat ik zeker 5 keer vaker de wasmachine aan heb gehad dan gewoonlijk. Dus ik denk dat dit de grote boosdoener is.

Minder koud water verbruiken.
We hebben 2270 liter koud water verbruikt. Dat is duizend liter meer dan vorige maand! Echt bizar! Maar ook dit is te verklaren met al die wasjes die we moesten draaien én de loodgieter die is langsgeweest heeft ook erg veel water gebruikt tijdens zijn werkzaamheden.

Stadsverwarming gelijk houden.
Nou, ik dacht dat we hier wel wat vooruitgang in hadden geboekt, maar ook dat valt tegen. We hebben 2.7 GJ aan warmte gebruikt de afgelopen maand. Ook bijna 1 GJ hoger dan vorige maand.

3 keer per week hardlopen.
Hier kan ik kort over zijn: Dat is dus ook niet gelukt.


Al met al zijn wij dus in alle doelen gefaald. Maar ik kan er niet heel erg van wakker liggen. We hebben echt wel ons best gedaan. Volgende maand weer beter, hoop ik. Ik stel ons tóch weer als doel om minder koud water, elektriciteit en warmte te gebruiken.... Deze keer gaat het vast lukken!

3 opmerkingen:

  1. He, die eerste is wel gelukt, dat is toch belangrijk! En ik zou mooi dat doel weer aanhouden, des te beter je je bewust bent van wat je verbruikt, des te makkelijker het besparen is. Wij verbruiken nu ook veel meer omdat ik de hele dag thuis ben en alles thuis moet doen. Eerder kon ik mijn telefoon wel eens opladen aan de computer op het werk en werkte ik daar natuurlijk ook. Nu niet. Aan de andere kant heb ik nu een zuinigere computer en zet ik hem tegenwoordig gewoon vaak uit. De vaat doen? Computer uit. Hij is toch binnen een minuut of wat opgestart.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De eerste is toch maar mooi gelukt en dat was toch wel de belangrijkste misschien ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad, de eerste gelukt en als ik de omstandigheden hoor, waren de meeste doelen ook gewoon bijna niet haalbaar deze maand. (Wat dan weer wel een voordeel is, is dat je waarschijnlijk volgende maand makkelijker minder energie kan verbruiken dan deze maand!)

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)