maandag 14 januari 2013

verborgen gebreken - deel 2

Helaas ontkent de vorige bewoner iets af te weten van een lekkage. Maar gelukkig wordt een groot gedeelte van de kosten vergoed door de verzekering; dat scheelt weer...

Maar we hebben ook een écht verborgen gebrek: de verwarming in de slaapkamer doet het niet. En nou ben ik echt niet zo'n koukleum, en ik heb ook jarenlang op zolder geslapen, maar dit is echt verschrikkelijk!! Afgelopen nacht heb ik geslapen onder 2 dekens, 2 fleecedakens en een quilt. En dan had ik naast mijn flanellen pyama ook nog eens sokken aangetrokken én een kruik tegen me aan.

En dit kunnen ze echt niet ontkennen, want de verwarmingsknop zat gewoon tegen het behang aan geverfd. Dus ze kunnen echt niet zeggen dat ze hem laatst nog hebben gebruikt en dat het probleem pas nu is ontstaan, gelukkig...

Maar dan zitten we er nu nog wel even mooi mee, want ik ga het nog niet vervangen als ik niet zeker weet dat het wordt betaald door de vorige bewoners... Iemand nog tips hoe we het tóch een beetje warm kunnen krijgen in de slaapkamer??


9 opmerkingen:

  1. Een elektrische deken in bed is heerlijk, ik kan niet zonder. Verbrruik van mijn inventium cpvalt erg mee. Je het verbruik checken op www.energievebruikers.nl. Een elektrisch kacheltje is ook een optie, maar voor zover ik weet, wel duur in gebruik.
    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ´k Vraag me wel af of dit valt onder ´verborgen´ gebreken, je had zelf misschien de radiatorknoppen moeten controleren, of de makelaar.
    Suc6

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk het wel, want het is iets dat er al was voordat wij de woning kregen en wat het praktisch onbewoonbaar maakt... Het is nu 9 graden in de slaapkamer en het vriest maar heel licht buiten... Laat staan als het eens 15 graden vriest, volgens mij kunnen we er dan echt niet meer slapen :(

      Verwijderen
    2. Waarom zou je bij die temperaturen niet meer in jullie slaapkamer kunnen slapen ? Toen mijn moeder klein was, sliep ze op een zo goed als onafgewerkte zolder waar bovendien ook nog tocht zat. De urine in de 'piespot' (lelijk gezegd maar weet geen ander woord ervoor) bevroor zelfs.... Aangenaam is anders maar als je onder de dekens zit, voel je de kou niet meer. Heb je al geprobeerd om rechtstreeks tussen je fleecedekens te slapen : eentje als onderlaken en eentje direct bovenop je als laken ? Vorig jaar vroren bij mijn dochter alle radiatoren kapot omdat ze op vakantie was en de chauffageketel uitgevallen was gedurende die vorstperiode in februari Zij bleven in dat huis wonen en hadden enkel verwarming in de keuken als ze een elektrisch vuurtje gebruikte. Ze hadden toen ook geen verwarming en leefden er met twee kleutertjes van 3 en 4 jaar..... Gelukkig zijn in het voorjaar verbouwingen gedaan, alle leidingen werden vernieuwd, overal nieuwe radiatoren en een nieuwe chauffageketel dus 'zitten' ze nu alvast niet in de kou

      Verwijderen
  3. Ik denk dat kniepertie gelijk heeft. Feitelijk is het niet verborgen want de radiator knop zit in het zicht en daar kun je gewoon aan draaien. Dan zeggen ze dat je maar een makelaar mee had moeten nemen om dit soort dingen te checken.
    In de praktijk is het een heel gedoe om verborgen gebreken te claimen bij de oude eigenaar.
    Sterkte.
    Nikki (jaren gewerkt op een makelaarskantoor).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. heb werkelijk nooit de kachel aan in de slaapkamer..

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij hebben de verwarming in onze slaapkamer al ongeveer 2,5 jaar niet aangesloten, vanwege de verbouwing (lang verhaal, maar de buizen moesten zo gedraaid worden, dat ze even niet aan de vastgemonteerde radiator konden blijven zitten) en op zich gaat dat prima. Je wilt wel zo snel mogelijk in bed kruipen en flink trappelen om het onder de lakens warm te krijgen, maar verder is het goed te doen. Zeker met deze kou werkt de cv sowieso om het huis op 15-16 graden te houden en draait de cv in de gang en de douche (beiden tegen de slaapkamer aan) een beetje, waardoor het scherpe randje er zoveel mogelijk vanaf gaat.

    Ik denk overigens ook niet dat dit een verborgen gebrek is. Het kenmerk van een verborgen gebrek is dat het verborgen is en als je zelfs kunt zien dat die knop tegen het behang aan is geverfd, dan klinkt dat niet echt als verborgen. Heb je een (makelaars)gids van de woning? Bij ons werd de oude bewoners gevraagd naar de staat van de radiatoren en werd ook aangegeven dat een bepaald exemplaar niet werkte. Als dat bij jullie ook is gebeurd, dan heb je mogelijk wel een poot om op te staan, want dan hebben ze overduidelijk gelogen en dus geprobeerd iets te verdoezelen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er is sowieso niet gelogen door de makelaar, want die wist het zelf ook niet. Zowel wij als de verkoopmakelaar gingen er vanuit dat de verwarming in de slaapkamer het gewoon zou doen... Zelfs de oude bewoners hebben de moeite niet genomen om het uit te proberen; zij hielden wel van een koude slaapkamer, gaven ze aan.... Ik ook, maar dit is wel echt té bizar!! ;)

      Verwijderen
  6. Elkaar lekker warm houden ;)
    en 's avonds met een deken op de bank, die waar je onder slaapt, dan heb je al een voorverwarmde deken in bed!

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)