donderdag 26 september 2013

Zwangerschapsverlof en de toekomst daarna...

Vanaf afgelopen maandag ben ik me zwangerschapsverlof-uitkering. Nooit gedacht dat 2013 het 'jaar van de uitkeringen' zou worden, ik kan inmiddels al bijna gaan kwartetten:
- Sinds april in de WW
- Sinds augustus overgegaan op de zwangerschapsgerelateerde ziektewet-uitkering, omdat ik last kreeg van harde buiken, bloedverlies (gelukkig maar eenmalig!!) en rugpijn
- Sinds afgelopen maandag dus Wazo (zwangerschapsverlof-uitkering)

Het verlof duurt tot in 2014 en daarna heb ik nog een paar maanden recht op WW. Als ik dan nog geen baan heb gevonden zullen we het daarna moeten redden op Sanders salaris. Nu lijkt dat nog heel ver weg, maar ik weet inmiddels uit ervaring dat een half jaar knalhard kan gaan. Een half jaar geleden wist ik nog maar net dat ik zwanger was.... Best een gek idee!

Maarja, we zien het allemaal wel. Waar een wil is, is een weg. Voorlopig staat het water ons nog niet aan de lippen (dankzij onze bespaar-acties kan ik zelfs nog even ons spaarsaldo aanvullen!!) en wie weet waar we over een half jaar staan.

Wat ik ook soort van fijn vind is dat we niet alleen staan hierin. Je merkt overal dat mensen een stapje terug moeten of willen doen. Dat maakt het al een stuk makkelijker. Bovendien leer ik ook heel veel van de blogs en verhalen van andere mensen. Dappere dames die het redden op één salaris; soms noodgedwongen, maar soms ook uit overtuiging dat ze liever thuisblijfmoeder willen zijn. Ik hang daar nog een beetje tussenin, moet ik eerlijk zeggen.... Maar als jullie het kunnen, kunnen wij het vast ook!!

5 opmerkingen:

  1. Zeker! Waar een wil is, is een weg. Bovendien: jullie gaan al zo goed met de bezuinigen. nog een beetje minder is dan alleen maar een leuke uitdaging ;)
    Ik hoop dat je nu in ieder geval lekker van je verlof kan gaan genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed zo. Ik ontvang weliswaar een wao-uitkering, maar wij leven van mijn mans salaris. Daar wil ik altijd nog van overhouden, dat is mijn sport.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, je moet ook gewoon vertrouwen hebben! En fijn dat het financieel nu goed gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Er kan vaak heel erg veel hoor. Dat is mijn ervaring.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. 'leven van een salaris' zegt op zich natuurlijk maar weinig. Dat salaris kan nl. wel enorm hoog zijn. Dus wat Sander verdient min de vaste lasten, en dan kijken of er nog genoeg over blijft om van te eten en zo.
    Maar dat heb je vast al gedaan:) Julia

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)