zaterdag 11 oktober 2014

Ons patroon qua geld besteden

Dertiger schreef vorige week over veel geld uitgeven aan het einde van een goede maand. Dit zette me een beetje aan het denken over ons eigen patroon qua geld besteden.

De afgelopen maanden valt me op dat we vaak aan het eind van de maand weinig geld overhouden om nog iets (extra's) te doen. We moeten dan heel zuinig zijn, heel goedkoop doen met de boodschappen, geen uitstapjes maken en meer van dat soort zaken.

Maar dan de nieuwe maand... Opeens is er weer geld en kunnen we dus weer wat ruimer leven. Tot het omslagpunt, de laatste anderhalve week, waarin we weer terugvallen in onze extreem spaarzame modus. Niet de twee leukste weken van de maand, zeg maar...

Ik weet dat het gebeurt en toch trap ik er elke keer weer in. Ik denk elke keer aan het begin van de maand dat het niet zo erg is, omdat we de rest van de maand dan niks meer hoeven. Voorbeeldje: Warhorse. Ik denk dan bij mezelf: als ik daar naartoe ben geweest, dan ben ik daar zó blij mee dat ik daar de rest van de maand op kan teren. Maar eigenlijk is dat van tevoren heel lastig in te schatten.

Dat moet beter kunnen en dat kán ook beter. Met de boodschappen hebben we het vorige maand al bewezen: door het lijntje te volgen en niet meer uit te geven dan dat gedeelte van de maand dat al voorbij was hebben we zelfs geld kunnen besparen!

Volgende maand doen we het dus eens anders. In plaats van in de eerste weken al alles uit te geven gaan we het wat meer uitsmeren over de hele maand. Ik ben benieuwd hoe dat ons zal bevallen, maar eerst nog even deze maand afmaken ;)
Ik vind het altijd leuk om zo te gaan experimenteren met de manier waarop we ons geld uitgeven en op die manier onze budgettering steeds verder aan te scherpen en beter te maken :)

8 opmerkingen:

  1. Succes dan maar met de nieuwe manier!
    Ik probeer ook vaak van alles uit en verander nog weleens wat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier werkt het budget zo goed, dat ik nooit meer uitgeef als het geld binnen komt. Ik heb gewoon de 600 om uit te geven voor alles wat buiten de vaste lasten ligt (boodschappen, dierenarts,uitjes, kado's, etc) en dat is voldoende en anders wacht ik even tot de volgende maand. Bij extreem hoge nood heb ik de buffer die ik aan kan spreken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik verdeel aan het begin van de maand al het spaargeld in potjes, wat overblijft op de gezamenlijk rekening is voor alleen maar de vaste lasten. Ik haal mijn boodschappen geld van de bank en betaal dus alles contant. Mijn eigen rekening behandel ik ook zo, alleen daar laat ik een x-bedrag, in mijn geval tussen de 100 en 150 euro, voor "noodgevallen" staan. Dit kan zijn even lekker de stad in, hapje eten of kleren. Dit heb ik wel gebudgetteerd (kleding) maar staat op de spaarrekening en als ik dan wat leuks tegenkom kan ik alvast betalen en dan eventueel weer uit het potje kleding halen. Maar heel vaak kan aan het einde van de maand ook hiervan een heel stuk naar de spaarrekening en dan in het leuke dingen potje:-)
    Ik heb gewoon in excel onze spaarrekening gesplitst in verschillende kolommen.
    Zo komen wij dus eigenlijk nooit voor verrassingen te staan aan het einde van de maand. Want van mijn maandelijkse boodschappengeld stop ik ook nog een x-bedrag in een apart envelopje waar ik niet probeer aan te komen en te sparen voor top-aanbiedingen zoals 1+1. Dit werkt voor mij heel erg goed. Komt misschien een beetje controlfreak achtig over maar dat is het niet. Want wat heb je er aan als je het einde van de maand niet haalt met je geld, we zijn geen studenten meer:-) En toen deed ik het ook al nooit, ben altijd spaarderig geweest.

    groetjes
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij hebben ook diverse budgetten, maar vooral het boodschappenpotje en het uitstapjes potje gaan aan het begin van de maand vaak té hard. Gelukkig komen we nooit echt in de probemen, maar ik wil liever een wat meer gelijkmatig uitgave patroon ipv de ene week meer uitgeven en de andere week meer moeten opletten

      Verwijderen
  4. Ikzelf heb de data van wat automatische overschrijvingen gewijzigd naar een plek later in de maand. Dat maakt dat ik zuiniger leef omdat ik weet dat dat er ook van af moet. En nu komen we beter uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat ik dus doe (maar wat dus niet altijd werkt :p) is dus in excel bijhouden wat er binnenkomt. nu gaat dit gelijk naar de spaar (ivm wisselende inkomsten, wisselende data enz). vast bedrag op 1e van de maand terug naar de betaalrekening. in excel staan de vaste lasten, evt kwartaalbedragen (water, pasbijdrage bank en contributie scouting), boodschappengeld (ik pin alles, vind ik fijner, onder dat kopje staan dan alleen de boodschappenuitgaven, dat geld gaat niet ongemerkt naar iets anders), tanken, en een x bedrag overig (kan werkelijk van alles zijn). ik zie dus ook gelijk wat dat overig bedrag is, wat er nog over is voor boodschappen en tanken enz. maar juist omdat er meer binnenkomt dan het maandbedrag (en we dus sparen :D jeej! ) is het oh zo makkelijk om toch te veel uit te geven en dan later dus nog extra van de spaarrekening halen.. omdat we weten dat het er is.. we sparen hierdoor iets minder dan we willen, maar aan de andere kant kan het, het levert nergens een probleem op, we hebben geen concreet spaardoel, geen hypotheek (huurhuis..) .. dus het spaargeld staat er puur omdat we het zonde vinden om meer uit te geven dan nodig is..ik verdeel het bewust niet in potjes, juist omdat ik perfectionistisch/controlefreak ben.. ik weet van te voren niet of die potjes genoeg gaan zijn als er echt iets nodig is, dus geen idee hoe te gaan verdelen (want dan wil ik dat het precies klopt... tja...) dus liever op de grote hoop. maar kleding kopen voelt dan dus als te veel uitgeven bijv... dus de perfecte manier zonder schuldgevoel nog niet gevonden :p maar ja we sparen, dus blij zijn we wel met hoe we het doen financieel :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel herkenbaar hoor. Zo gaat het hier ook.

    Ik had dringend behoeft aan kleding voor mijzelf. Koop nooit wat voor mezelf alleen maar voor de kinderen en nu ik uit mijn laatste spijkerbroek was gescheurd (helemaal verteerd) was het toch echt tijd voor een nieuwe incl. wat kleding voor mijn werk. Dus buy nothing maand was het zeker niet.

    Omdat ik ook aan D'r Uitdaging mee doe en hierdoor mijn sokken en ondergoed onderhanden had genomen bleef er ook daar maar bar weinig van over. Dus ook nieuw ondergoed moeten kopen.

    Dit soort uitgaven betaal ik van de spaarrekening. Heb niet voor niks een spaarrekening. Elke maand stort ik daar een bedrag op en als ik het voor extra uitgaven nodig heb gaat het er gewoon weer vanaf. (natuurlijk let ik er wel op dat er niet teveel verdwijnt).

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ga je volgende maand dus met weekbudgetten werken? Ben benieuwd.
    Zelf werk ik niet met potjes en budgetten.
    Bij alles wat ik koop denk ik:
    1) heb ik dit echt nodig
    2) kan het niet goedkoper of uitgesteld worden.
    Ik pin alle bedragen, die zet ik vervolgens in excel.
    Tot nu toe dalen zowel de vaste als de overige uitgaven elke maand een beetje.
    Verder zorg ik dat er genoeg geld op de betaalrekening staat voor de automatiische incasso's. Daarnaast staan er altijd nog een paar tientjes extra voor de boodschappen. De rest gaat op de spaar.
    Het lijkt dan of ik niet veel geld te besteden heb en dat werkt bij mij prima.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)