maandag 1 december 2014

December: budgetmaand?!

Vandaag is het weer het begin van een nieuwe maand en dus ook het begin van een nieuw budget bij ons. Vanavond ga ik weer een presentatie maken over de afgelopen maand. Ik weet al dat we meer hebben uitgegeven dan er is binnengekomen en dat er dus wat geld van de spaarrekening naar de gewone rekening moet komen. En dan is het nog niet eens december!!

December wil ik dus ook graag strak binnen het budget blijven. En dat zal best lastig worden aangezien:

  • Sinterklaas nog wordt gevierd met mijn ouders - maar we hebben veel snoepgoed overgehouden van gisteren, dus daar proberen we vanaf te blijven, zodat we geen extra snoep hoeven te halen.
  • Ik ga een dagje met mijn zusje en moeder naar Maastricht naar de kerstmarkt
  • We gaan nog een weekendje naar Disneyland (nog 18 nachtjes slapen, whoopie!)
  • Kerstmis zelf is meestal ook een flinke aanslag op ons budget


Dus zullen we op andere kostenposten moeten bezuinigen:
  • De boodschappen ga ik deze maand extra strak inplannen. En ik begin nu alvast om elke dag iets mee te nemen voor Disney en de kerstdagen, zodat het niet in één keer een aanslag is op het budget. (Had ik al eerder kunnen doen, maar ik focus me liever op één boodschappen-ding tegelijk, en dat was dus eerst sinterklaas)
  • Daarnaast ook proberen om meer uit de voorraad op te eten (al moeten we die dan op een later tijdstip weer aanvullen, maargoed... )
  • We blijven meer thuis - we doen geen andere uitstapjes naast Disneyland en de kerstmarkt, maar gewoon thuis leuke dingen doen. We hebben gisteren een puzzel met 1.000 stukjes gekregen, dus dat houdt ons voorlopig ook wel bezig. En het is een Disney-puzzel, dus ook direct leuk als voorpret voor Disneyland. 
  • Het inrichten en verven laten we even wachten tot januari.
  • Zelf ga ik mijn "zakgeld" deze maand eens proberen niet uit te geven aan uitstapjes met mijn zusje, maar ik bewaar het voor in Disneyland. Tot nu toe heb ik elke keer dat ik naar Disneyland ging een sneeuwbolletje gekocht en dat wil ik dit jaar van mijn eigen zakgeld doen. 

O ja en dan natuurlijk nog ons weekmenu:

Zaterdag: boerenkool
Zondag: macaroni
Maandag: boerenkool (we hadden nog een zak over van zaterdag)
Dinsdag: risotto met spinazie
Woensdag: macaroni voor mij, brood voor Sander (left over van zondag)
Donderdag: couscous marokko style
Vrijdag: patat met vegetarische shoarma (doorgeschoven van vorige week)
Zaterdag: verzint Sander
Zondag: gourmetten voor Sinterklaas 

5 opmerkingen:

  1. Leuk Disneyland, heerlijk zeg. En verder met je moeder en zus weg, ik wens je alvast veel plezier.

    Menu zie er lekker uit, zelf werk ik ook met een weekmenu, handig om restjes in te plannen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb ook wel zin om te gourmetten met Sinterklaas, maar er is ook zoveel snoeperij s avonds met pakjes avond. Dus ik denk dat ik een pan soep maak, een huzarensalade en eigengemaakte pizza.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is een goeie! Wij zorgen dat we wat minder snoep in huis halen dan :)

      Verwijderen
  3. Leuk disney! daar wil ik ook echt een keer heen,maar even wachten tot de jongens iets groter zijn. Ik denk dat wij zaterdag ook maar gaan gourmetten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, met oudere kindjes krijgen ze er iets meer van mee :) Wij gaan vooral omdat we het zelf heel erg leuk vinden ;)

      Verwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)