woensdag 18 februari 2015

Vastentijd: 40 dagen zonder chocolade!

Vandaag begint de vastentijd voor de katholieke mensen. Zelf ben ik niet katholiek, maar ik vind de gedachte achter dit gebruik altijd wel erg mooi en daarom heb ik me voorgenomen om ook mee te doen.

Afgelopen maanden is chocolade (weer) een veel te grote rol in mijn leven gaan spelen. Er gaat bijna dagelijks wel chocolade naar binnen en af en toe heb ik het gevoel dat ik me heel erg afhankelijk opstel van de energie die ik uit chocolade haal. Dus daar wil ik graag mee gaan stoppen.

Het zal wel moeilijk worden. Sterker nog: het ís al moeilijk! Vanmorgen zat ik al met lange tanden een boterhammetje met pindakaas naar binnen te werken terwijl Sander lekker chocoladepasta op brood had. Maargoed; alle begin is moeilijk en ik ga vandaag gewoon even iets op brood halen wat geen chocolade bevat, maar wat ik wél lekker vind.

Eigenlijk is het ook gewoon een kwestie om van tevoren te bedenken hoe je dingen gaat vervangen. Geen chocolademelk meer, maar thee. Geen chocoladevla, maar yoghurt.... Etc, etc. Het zal me vast wel gaan lukken, hoop ik....

17 opmerkingen:

  1. Ik heb een ontbijtmix gemaakt, die heel gezond is, maar ook net een beetje chocogevoel geeft. Een berg havermout, gehakte noten, pompoenpitten en lijnzaad, gebakken met wat honing en cacaopoeder. Smorgens in de yoghurt. Het vult lang, op een gezonde manier en toch een beetje chocolade op een dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. .....ik had vroeger een 'vastentrommel'. Daarin werd al het snoep en de koekjes gedaan die ik in die 40 dagen kreeg (jaren 50 en 60 van de vorige eeuw dus ik kreeg niet echt veel snoep etc.) Met palmpasen kregen we 'n 'haantie-op-'n-stokkie' met 'n broodhaantje, 2 sinaasappels en geregen rozijnen en rijg-eitjes. Dat mochten we opeten en de vastentrommel een week later op eerste paasdag!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar hoor ik inderdaad wel vaker over. Misschien hou ik wel een virtuele vastentrommel bij. Dat ik een lijstje maak van wat ik allemaal niet heb gegeten ;) In elk geval vandaag al 5 x hagelslag / chocopasta niet genomen...

      Verwijderen
  3. Gaat je lukken! Jij bent sterker dan chocolade. Maar nu niet met Pasen alle verloren chocolade inhalen. Dat zou zonde zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is ook denk ik de mindset waarin je denkt afhankelijk te zijn van chocolade. Terwijl je het totaal niet nodig hebt maar het gewoon ontzettend lekker is! Ik herken het wel en snoepte tot voor kort echt elke dag en daarbij dus veel suiker. Ik ben blogs gaan lezen over minder suiker eten en nieuwe recepten uitproberen voor lekkere maar gezonde tussendoortjes en dat heeft bij mij wel geholpen. Mijn gedachten verzetten naar nieuwe recepten in plaats van steeds denken aan wat ik niet mocht hebben van mezelf. Ik werd er gestoord van!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Of wat dacht je van rauwe cacao poeder? Super gezond. Heerlijk om mee te bakken. Door smoothies enz. Ideaal voor als je eens snakt naar choco.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is dat hetzelfde als dat van Droste? Want dat hebben we in huis... :)

      Verwijderen
    2. Nee het is echt rauwe cacoa poeder. Waardoor alle goede gezonde stofjes er nog in zitten, ik bestel het online. Op gekruid.com maar ik denk dat ze het bij de natuur winkel ook wel hebben. Voordeel is dat als je er chocolade melk vanmaakt, je zelf kan kiezen of je suiker toevoegt en hoeveel.

      Verwijderen
  6. Wat leuk dat je hier iets mee gaat doen als niet katholiek. Je kan dit! Het gaat om 40 dagen, dat is te overzien.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik volg de Grieks Orthodoxe kalender. Vasten begin t daar een week later. Tot nu toe deed ik dit elk jaar. Dit houdt in dat je zo goed als veganist eet. Alleen overweeg ik dit jaar niet of minder te vasten. Het vergt veel tijd en ik denk dat ik daarvoor nog te gestrest ben. Maar somberder eten en geen lekkernijen zou ik wel kunnen doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, in jouw geval zou ik zeker niet teveel druk erop zetten :) Gewoon lekker rustig an doen!

      Verwijderen
  8. En ga ook geen andere alternatieven kopen, als je zoet een wil je
    een uur later weer zoet, kwestie van bloedsuikerspiegel die op- en neer gaat. "Gezonde repen" etc bestaan niet!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zat ik me dus inderdaad ook te bedenken, dat het niet de bedoeling is dat ik nu opeens veel meer drop ga eten ofzo. Gewoon eigenlijk helemaal niet snoepen :)

      Verwijderen
  9. Ik eet gewoonlijk al niet veel chocolade (alleen in het weekend) en neem als ik zin heb in iets zoetigs vaak fruit. Misschien is het een idee om dat wat je anders aan chocolade had uitgegeven te besteden aan soorten fruit die je anders nooit eet. Leuk, lekker en haalt meteen je gedachten van de chocolade af. Kan Tobias ook lekker mee snoepen!

    Groetjes Lily

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Volhouden, al is dat lastig.
    Hier heb ik de afgelopen dagen weer fors aan de cola gezeten; als het in huis is, dan gaat het op. Zwak, maar ja ...
    Overigens .... omschakelen (qua smaak) van chocoladevla naar yoghurt ... da's een lastige hoor !

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Misschien heb je gewoon behoefte aan magnesium en wil je daarom zo graag chocolade eten (behalve dan dat het natuurlijk heel lekker is). Mocht het deels aan de magnesium liggen dan zou je extra groene groenten, amandelen, cashewnoten, soja, volkoren granen kunnen eten.

    Helaas kan ik geen chocola meer eten want alle chocoladesoorten zijn een beetje besmet of heel veel besmet met gluten en word ik er ziek van. Gelukkig gaat cacaopoeder wel goed.
    In mijn religie is er ook vasten maar ik hoef niet mee te doen omdat ik altijd al vast vanwege mijn strenge dieet. Soms probeer ik het dan op een andere manier in te vullen. Zoals overdag geen tv kijken of niet surfen op internet. Vooral als ik het gevoel heb dat ik daar teveel mee bezig ben.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)