zondag 15 maart 2015

Oud / droog brood?! Wentelteefjes!

Afgelopen vrijdag kocht ik bij wijze van een experiment het goedkoopste brood dat we konden vinden bij de Albert Heijn. Als het lekker is kunnen we daar voortaan weer wat mee besparen, en zo niet dan is er ook geen man overboord en halen we volgende keer weer gewoon ons oude vertrouwde brood. We overleven een paar dagen minder lekker brood wel!

Alleen bleek toen dat dit brood echt héél snel uitdroogt. Binnen een dag was het brood zo droog als Sinterklaas zijn achterste! :( Het brood dat we normaal gesproken kopen blijft toch wel een paar dagen goed!

Toch gaan we het brood wel gewoon opeten. Vanmiddag bakken we er lekker wentelteefjes van. Want daar is droog brood juist weer ideaal voor!! :)

Voor de mensen die niet weten hoe je wentelteefjes maakt, dit is ons recept (er zijn meerdere "recepten" om ze te maken, maar wij doen het zo):

  • Je maakt een mengsel van eieren en melk. Ongeveer 1 ei op 250 ml melk. 
  • Je snijdt de korstjes van het brood af (het kan zowel met wit als bruin brood, enige "vereiste" is dat het oud brood is, omdat dit veel meer vocht opneemt dan vers brood)
  • Dan wentel je het brood door het mengsel van eieren en melk
  • Je bakt de boterham in een koekenpannetje met boter. Tussendoor uiteraard draaien, eigenlijk net zoals je bij een pannenkoek doet ;)
  • Vervolgens bestrooi je het met suiker en kaneel (of kaneelsuiker)
Eet smakelijk ;)

15 opmerkingen:

  1. Ik eet heel weinig brood (blijf ik beter op gewicht zonder koolhydraten) maar als ik het eet is het geroosterd met jonge kaas.

    Vroeger aten we vaak broodpudding, maar huidige partner lust dat niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik doe de suiker en kaneel al door het ei mengsel. En ook de korstjes laat ik gewoon zitten, zonde om weg te gooien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, stom eigenlijk! ;) Wij hebben het vandaag mét korstjes gedaan en het was even lekker :D

      Verwijderen
  3. Mijn oma maakte van oud brood altijd tosties uit de koekenpan. Tosties beleggen met kaas en evt. ham of salami of met appel, kaneel en een beetje suiker. Roomboter smelten in de pan en dan om en om bruin en warm bakken. Heerlijk.
    Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, wentelteefjes, en broodpudding!
    Helaas eet ik dat te weinig.Ik bak mijn eigen brood,en het wordt nooit oud.
    De broodbakmachine aanschaffen kost even wat,maar daarna is het besparen hoor. Puzzel dat maar eens uit!

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Kun je het brood niet in de vriezer doen en per keer het aantal sneetjes uithalen dat je nodig hebt? Wij (en vele andere mensen) doen het op deze manier en wij hebben altijd vers brood.
    Lara

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik bak al jaren zelf ons brood op traditionele manier in een heteluchtoven (8 broden in één bakbeurt) en na het afkoelen, snijd ik de broden, verpak ze per dagportie en vries ze in. Wij hebben nooit 'oud' brood aangezien de dagporties. Heb ik meer brood nodig doordat ik 'eters' heb, dan neem ik gewoon een paar dagporties meer uit de vriezer. Wij vinden brood gebakken met een broodbakmachientje minder lekker of brood dat gebakken wordt in een oven. Doordat ik in één oven 8 broden per keer bak, kan ik de kosten van de verbruikte elektriciteit verdelen over de 8 broden wat de kostprijs van 'mijn' brood dus nog goedkoper maakt.
    Ik maak ook regelmatig verloren brood (wentelteefjes) maar snijd de korsten daar niet van af. Oud te hard geworden brood kun je ook recupereren door er paneermeel van te maken : als het brood heel droog is, met de deegrol platrollen en je hebt paneermeel zonder additieven.liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi, ik denk dat we hetzelfde brood eten 0,79 bij appie. Wentelteefjes en tosti's zijn ideaal als je wat ouder brood lekker wil eten.
    Wat ik meestal doe met dat brood is invriezen, alleen het deel wat we ongeveer per dag eten ligt in de broodtrommel. Op deze manier blijft het brood veel verser.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ik vries brood ook meestal in omdat ik alleen ben en dus niet veel brood eet, is er toch een keer oud brood dan maak ik daar ook tosties van of ik rooster het brood en maak er paneermeel van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @anoniem, als de verwarming aanstaat,kun je een metalen bakvorm op de verwarming zetten en dan drogen de broodrestjes 'spontaan' volledig uit en kan je er nadien paneermeel van maken.

      Verwijderen
  9. Wentelteefjes heb ik heel lang niet meer gegeten. Ik krijg er spontaan weer zin in door het lezen van je blogje!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mijn tante heeft regelmatig buitenlandse kamerbewoners en die willen dan een echt nederlands gerecht leren (vinden ze leuk voor thuis). Mijn tante maakt dan met ze 'turnover bitches' ... vinden ze allemaal fantastisch!

    Groetjes Lily

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi, eigenlijk is het wel een goed teken dat het brood snel hard wordt, dan zijn er minder conserveringsmiddelen en vet aan toegevoegd. Ik maak vaak zelf brood en ook dat is de dag erna uitgedroogd.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een goed idee, dat wil ik ook snel weer eens maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. He he, eindelijk een wentelteefje die wel gelukt zijn, dank je wel voor het recept!!!

    Groetjes,
    Maartje Blogt

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)