vrijdag 24 april 2015

Reisverslag Barcelona

Bij deze een reisverslag van onze vakantie!

Donderdag:
Op donderdagochtend zijn we om 5 uur 's ochtends richting Schiphol vertrokken. Het inchecken ging supersnel en dus hadden we een uur en 3 kwartier tijd op Schiphol. Dus zijn we even bij Starbucks langsgegaan en hebben ons vermaakt op de rolband. Tobias vond het echt hilarisch om zijn handen tegen het glas te drukken waardoor hij bijna omviel en wij hem moesten tegenhouden. Lachen gieren brullen grappig, zeg maar ;)

Het vliegen ging echt super! Terwijl het vliegtuig richting de baan reed viel Tobias op schoot in slaap om pas wakker te worden toen we op 10 kilometer hoogte zaten ;) Het dalen was wel even vervelend voor hem, maar ook dat was zo weer vergeten :)

Toen volgde een zoektocht naar het hotel. Het blijkt dus dat ik stukken beter kan kaartlezen dan Sander. Helaas kwamen we daar pas achter na een half uur wandelen in de stromende regen... Maargoed, het is niet anders. Alleen wat wel heel vervelend was, was dat mijn telefoon tijdens deze zoektocht is gestolen door een zakkenroller. Maargoed, gelukkig hadden we een reisverzekering dus dat word wel geregeld, maar het is wel even een rotbegin van de vakantie. :(

Nadat we waren ingecheckt in het hotel zijn we lekker door de stad gaan wandelen en kwamen uit bij de Sagrada Familia, die we van buiten hebben bekeken. Daarna zijn we nog een hapje gaan eten en daarna zijn we vroeg naar bed gegaan, want we waren erg moe.

Vrijdag:
We zijn naar de dierentuin van Barcelona geweest. Helaas vond Tobias er weinig aan en zelf vond ik het eerlijk gezegd ook een beetje tegenvallen. Ik vind dieren in buitenlandse dierentuinen toch vaak een beetje zielig; in Nederland hebben ze vaak een veel mooier verblijf; althans, in de dierentuinen waar ik ben geweest wel.

Na de dierentuin bezochten we het naastgelegen parc de la cituadella. Ongelofelijk mooi!

Daarna zijn we naar het hotel teruggegaan, zodat Tobias even kon slapen. Maar na 3 kwartier hebben we dit maar opgegeven; blijkbaar wilde het mannetje ook zoveel mogelijk van Barcelona zien! Dus vertrokken we naar Casa Vicens. Dit kun je niet van binnen bezichtigen, maar ik wil gewoon heel graag alles van Gaudi eens gezien hebben, dus deze kan ik weer van mijn lijstje halen ;)

Daarna gegeten en vervolgens zijn we naar de Fonta Magica gegaan (een fonteinenshow). Tobias vond het erg fascinerend, maar na een kwartiertje was hij erg moe en zijn we snel teruggegaan naar het appartement.

Zaterdag:
We besloten het iets rustiger aan te doen dan op vrijdag. Dus gingen we lekker een rustig dagje houden in het park labyrinth d'horta. Echt een aanrader vinden wij! Het is een redelijk onontdekt park, maar het doet niet onder voor de andere mooie parken in Barcelona, alleen dan veel minder toeristisch en daardoor veel sfeervoller. Tobias vond het ook echt heerlijk om hier lekker rond te scharrelen en heeft flinke stukken zelf gelopen. En op de grond gezeten om met zand en steentjes te spelen....

Hierna was hij wel erg moe en heeft bijna 2 uur geslapen. Daarna zijn we lekker een stuk gaan wandelen en hebben bij een veganistisch restaurant gegeten. Het eten was erg lekker, maar omdat ze geen echte kinderstoelen hadden was het niet zo relaxed... Hier liepen we trouwens wel vaker tegenaan; veel restaurants hebben geen kinderstoelen, dus het is soms echt even behelpen wat dat betreft...

Zondag:
Deze dag hadden we weer een iets drukker programma. We zijn naar het Palau de la musica Catalana geweest. Hier hebben we een rondleiding gehad. Het was best spannend of dit goed zou gaan met Tobias, maar dat ging het dus wel. Hij was erg lief en hij keek zijn ogen uit. Wij zelf ook trouwens!! Wat is dat ongelofelijk mooi, zeg! Ik probeer een plaatje op internet te vinden, maar dat doet het eigenlijk geen recht, dus ik zou zeggen: ga het zelf bekijken als je er ooit bent!

Hierna hebben we nog een stuk gewandeld door de gotische wijk, die we trouwens geheel toevallig tegenkwamen! Ik herkende het van de foto's in het boekje dat we van tevoren hadden aangeschaft. Ook hier kon Tobias lekker vrij rondlopen. Het is zo leuk om te zien hoeveel contact hij met andere mensen maakt en hoe leuk andere mensen op hem reageren. Daar genieten we echt ontzettend van.

's Middags hebben we ook nog een stukje over de Ramblas gewandeld, gekeken bij de levende standbeelden. En daarna een broodje gegeten bij de Subways. En als laatste aangifte gedaan van de gestolen telefoon. Want dat moest helaas ook nog gebeuren.

Maandag:
Op maandag zijn we naar Park Guell geweest. Voor mij niet de eerste keer, maar voor Sander wel. Maar jeetje, wat is dat verandert in de afgelopen jaren, zeg! Ik herinner me niet meer of ik vorige keer entree moest betalen of niet, maar nu moest je dus een kaartje kopen met een tijdslot; per half uur mogen er 400 mensen naar binnen. Wij waren er om 10:00 en mochten om 12:00 het park pas in. (Overigens kun je wel een gedeelte ook bezichtigen zonder kaartje, maar in dit gedeelte zitten ook allemaal verkopers van prullaria en dat verpest de hele sfeer, vond ik). Ik vond het hierdoor eigenlijk wat tegenvallen, al blijft het een mooi park, maar de ervaring is nu gewoon heel anders dan 7 jaar geleden, toen je nog vrij door het hele park kon lopen en niet het monumentale gedeelte gescheiden van de rest moest doen. Heel erg jammer!

Dinsdag:
Auwie! Door al het wandelen in Park Guell heb ik flinke spierpijn in mijn kuiten. Dit zal vooral te wijten zijn aan de klimtocht om bij de ingang te komen, denk ik ;) Op dinsdag hebben we dus tickets voor de hop on - hop of bus gekocht. Hiermee ga je langs alle bezienswaardigheden zonder dat je zelf hoeft te lopen of met de buggy hoeft te tillen als je overstapt van metrolijn.

We zijn onderweg een paar keer uitgestapt. Bij een mooi uitzichtpunt, bij de haven en in de gotische wijk. Tobias heeft zich goed vermaakt, want er stond een man grote bellen te blazen in een park. Helemaal leuk, natuurlijk! En daarna weer even een rondje langs alle mensen die zitten te genieten van hun rust.... Iedereen moet even begroet worden :)

's Avonds hebben we een hele poos door de stad gesjokt om een eetgelegenheid te vinden die er enigszins Tobias-proof uitzag. Uiteindelijk hebben we maar gekozen voor eten op de kamer. En voor onszelf hebben we sushi gehaald en op de kamer opgegeten. Da's ook lekker :)

Woensdag:
Alweer de laatste volledige dag van de vakantie :( We hadden nog een hop on hop off ticket, dus zijn we weer met de bus gegaan. Eerst hebben we een stuk gewandeld en daarna zijn we op de bus gesprongen naar een kabelbaan. Dit was erg leuk. Ook Tobias vond het erg leuk, hij was er helemaal stil van en moest zelfs huilen omdat we uit de kabelbaan moesten!

Daarna zijn we doorgereden tot het centrum. Hier hebben we superlekkere pannenkoeken gegeten met witte chocolade, Nutella en aardbeien! Omnomnom! Jammer dat we deze creperie pas op de laatste dag ontdekten.... Hoewel; misschien wel beter voor de lijn... Al ben ik deze vakantie sowieso wel 2 kilo aangekomen helaas!!

Vervolgens zijn we weer op de bus gestapt. Geprobeerd om een huis van Gaudi te gaan bezichtigen, maar het was retedruk. Dus maar gewoon verder gegaan... Uiteindelijk kwamen we uit bij Hospital de sant Pau i santa Cru, een oud ziekenhuis in modernistische bouwstijl dat echt heel erg indrukwekkend is. Dit is echter (nog) niet heel bekend bij de toeristen en dus was het hier heerlijk rustig en hebben we enorm kunnen genieten van deze prachtige, stille plek in Barcelona. Echt een aanrader. Het is op een steenworp afstand van de Sagrada Familia, maar de sfeer is echt zó anders; veel rustiger en gemoedelijker... Ik hoop stiekem dat het zo blijft en dat we niet over een paar jaar hier ook een toeristengekkenhuis tegenkomen!

Donderdag:
Donderdag was dus de dag dat we weer naar huis gingen :( Het was ook La Diada de Sant Jordi, een Catalaanse feestdag. Dus zijn we nog heel even snel 's morgens de stad ingepiept om rond te kijken. Overal werden rozen verkocht en je zag door de hele stad en later ook op het vliegveld mensen met rozen rondlopen.

Toen was het toch echt tijd om te vertrekken. Tobias deed het truukje van vorige week nog eens over en sliep de eerste drie kwartier van de vliegreis ;) Dus dat ging weer helemaal ideaal :)

En nu zijn we dus weer terug van de vakantie en moet ik nog even flink aan de bak voor de administratie ;) Maar dat komt helemaal goed :)

1. Ik ga zaterdag naar Catalonie. :)
    La Diada de Sant Jordi (St Jorisdag) is inderdaad de "nationale feestdag" van de Catalanen. De man krijgt een boek van zijn partner, de vrouw een roos. Ik vind het wat lijken op valentijsdag.
    Fijn dat jullie zo genoten hebben!

Groet,Greet

2. Leuk om te lezen! Wat zit je zoontje daar parmantig op de pad. Lieve foto!

Huisvlijt

3. Wat hebben jullie genoten zo te lezen en wat fijn dat het met Tobias zo goed ging.
    En ook ik vind de dierentuinen in het buitenland niet echt mooi. Voor mij blijft Rotterdam toch nog het mooist, alleen voor ons erg ver weg. Drie uren met de trein heen en dan weer 3 terug zonder vertragingen, maar ik vind het wel de moeite waard.

Geniet nog even lekker na.

groetjes
    Janneke

4. Geweldig met Tobias in Barcelona 😀

5. Wat een leuk verslag van een altijd mooie en leuke stad. Cruyff heeft zijn zoon naar die heilige genoemd en daarmee - en oh ja..zijn voetbalkunsten ook natuurlijk - de harten van de Catalanen gestolen.
    Stoer dat je met zo'n kleintje die trip ondernam.

6. Heerlijke stad! Misschien een tip, wij hebben een totseat, erg handig!

7. Haha je bent al geweest lees ik nu, dus mijn tips waren wat aan de late kant :)

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)