zaterdag 20 juni 2015

Het gaat flut met de uitgaves...

Ik weet niet hoe het komt, maar het gaat weer flut met de uitgaves deze maand. Ik neem me aan het begin van de maand zó voor om deze maand echt, écht niet over de budgetten heen te gaan, maar we hebben nu nog ruim een week te gaan en:


  • We hebben al €165 aan cadeautjes uitgegeven. Ok, daar zit ook mijn Fitbit bij, dus als ik jarig ben krijg ik geen cadeautje. Maar toch is het wel een hoop geld. 
  • Ziektekostenverzekering is €266 hoger dan we per maand inplannen. Afgelopen maanden was het natuurlijk minder, omdat er toen geen eigen risico is afgeschreven, maar deze maand werd alles in één keer afgeschreven en dat doet toch pijn. 
  • Dan hebben we nog het potje "flexgeld" voor onverwachte uitgaves. Ook hier hebben we meer uitgegeven dan gepland. Er staat hier €100 voor gebudgetteerd, maar het werd €130. Tsja, dat heb je als er een nieuwe bril wordt gekocht.
  • Aan uitstapjes hebben we €33 teveel uitgegeven. Ok, ook hier hebben we een "goede" reden, namelijk dat we alvast kaartjes voor de Efteling hebben besteld. Dus volgende maand zouden we dan juist minder moeten uitgeven aan uitstapjes. (Hoop ik!)
  • Dan het boodschappenbudget. Dat is nu dus al op! Dus komende week ga ik proberen zoveel mogelijk uit de voorraad te eten. Overigens vind ik het niet raar dat het op is, want een BBQ organiseren kost nou eenmaal wat meer dan elke dag een prakkie eten. 
Gelukkig zijn er ook nog een paar posten waar we stukken minder aan hebben uitgegeven dan gebudgetteerd, dus hopelijk heft dat elkaar een beetje op. Maar komende week ga ik mijn pinpas maar wat vaker thuislaten ;)  Want ik voel me zo: 


14 opmerkingen:

  1. Ocharme dat manneke, maar ik herken het helaas wel af en toe. Tja. Af en toe loopt het gewoon niet zoals we het zelf zouden willen. Volgende maand beter !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De ene maand geef je meer geld uit als de andere. Als je uitgaat van jaarbudgetten krijg je de uitgaven gemakkelijker weer in evenwicht. Bij de boodschappen zou je kunnen uitgaan van een maandbudget.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb dat geprobeerd, maar ik merkte dat ik dan aan het eind van het jaar toch met sommige budgetten veel te veel had uitgegeven. Nu zet ik geld apart op het moment dat ik minder heb uitgegeven en in de dure maanden kan ik dat dan weer van de spaarrekening afhalen. Alleen lijkt het momenteel wel of elke maand een dure maand is...

      Verwijderen
  3. heel herkenbaar hier precies hetzelfde.

    verjaardagscadeau viel hoger uit dan verwacht voor onze dochter. Maar wat geef je een kind dat niet speelt met binnenspeelgoed maar heel graag buiten is. Vorig jaar begon ze al over dat ding en ook nu kwam hetzelfde antwoord. mijn excuses van vorig jaar dat ze dat niet kon ging nu niet meer op. Ze kan het namelijk wel. Op gebied van mijn kinderen ben ik te soft.

    Daarnaast hadden de harige kinderen weer eten nodig en voor de vakantie besloot ik maar dat ik bulk moest inkopen. ook maar gelijk grind. Dus zometeen komt de postbode met 80 kilo spul. lol.

    Volgende week mag ik meezwemmen met mijn jongste dochter. Dus ik checkte maar even mijn badkleding. aai dat was niet best. kapotte beugel en de ander verteerd. Dus meneer weh. kamp even geraadpleegd en besteld. over een paar weken heb ik ook 15 dagen badkleding nodig dus geen overbodige luxe.

    en zo kan ik nog wel even doorgaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie foto van Tobias.
    Jammer dat het niet loopt. Kun je niet elke maand een bedrag sparen inzake de cadeau's. Dit doe ik al jaren, want er zijn 3 maanden waarin de hele familie jarig is en de rest van het jaar dus niks. En in 1 van die maanden valt sinterklaas en kerst ook nog. Dus als ik daar niet voor zou sparen in de andere maanden kwamen we nooit uit. En we hebben een maximum bedrag voor de verjaardagen.
    En een nieuwe bril is ook belangrijk en heb je voorlopig dan ook niet meer nodig.
    Ach en zo rommelt een maand wat door en als je echt wilt kun je het vast wel. Misschien is de nood gewoon niet echt nodig bij jullie, want anders had je er al lang wat aan gedaan.

    groetjes
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, het is inderdaad niet extreem noodgedwongen. We hebben spaargeld. Maar daar blijf ik liever vanaf, want dat is eigenlijk voor noodgevallen en niet voor boodschappen :)

      Verwijderen
    2. Haha, het gevoel van niet aan spaargeld willen komen ken ik.

      Verwijderen
  5. Je weet precies van alles waaraan je het hebt uitgegeven en alleen die cadeautjes springen er eigenlijk uit. Dus zo erg lijkt het me niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Voor ons zijn december en januari ook altijd dure maanden, is iedereen in het gezin jarig plus de feestdagen. Maar in andere maanden geven we dan weer minder uit en wordt er meer gespaard. Maar het belangrijkste is dat je overzicht hebt en weet waaraan je je geld besteed hebt. Misschien een goed idee om iedere maand een potje te vullen met een bepaald bedrag voor verjaardagen en de feestdagen in december. Zo, spaar je ongemerkt toch een aardig bedragje bij elkaar in een jaar. Ik probeer ook nooit aan ons spaargeld te komen, maar ik weet zeker dat je de tijd tot het volgende salaris prima weet te overbruggen. Er zijn zoveel goedkope en toch lekkere en voedzame recepten voor die laatste dagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je hebt je uitgaven in ieder geval goed in het oog. Je weet hoeveel er aan welk doel wordt uitgegeven. Dat kan bij mij in ieder geval veel beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het is nu eenmaal duur om wat leuke dingen te ondernemen of om sociaal te doen. Echt besparen lukt mij het beste als ik niks onderneem en niemand zie. Ik ga zo echter lunchen met vriendinnen en morgen een verjaardag... weg geld... Wel gezellig:) Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  9. herkenbaar.. wij redden het deze maand ook wéér niet.. al met al hoeft er niets van de spaarrekening af.. dat is positief, maar meestal lukt dat wel, maar betekent dus wel dat er minde rnaar de spaarrekening toe gaat.. ;) en daar baal ik dus wel van :) scooterreparatie 100 euro (maar hierdoor heb ik wel af en toe de auto :p en t blijft goedkoper dan 2 auto's!!), zomerjas/kleding kids, manlief wat geshopt, rekening van de boekhouder (maar daardoor wel extra inkomen van 2588 euro!! :D door een zakelijke aangifte!! dit storten we niet door naar de moneyou rekening omdat we volgende maand de nieuwe bank moeten betalen, en hiervan gelijk mans belastingsaanslag van 378 betaald en dus de boekhouder 235.. dan is t dus wel weer op ;) maar opd ie manier heoft er dus niets terug van moneyou! ook heel happy mee!!)
    nog even afwachten wat mans loon is 30 juni dan zie ik wat wer nog meer naar de spaarrekening kan deze maand... :D oh ja dan willen we ook nog op vakantie.. nog meer uitgaven.... ;) we willen nog van alles.. :p ik heb ook nog geen nieuwe zomerjas.. de huidige is al een paa rjaar oud en was ooit zwart... ;) maar kan niets naar mn zin vinden of t is al uitverkocht oid.. lastig :p (en vind het zo onnodig duur... ) maar ja geod, we weten iig waar het extra geld naartoe gaat.. daar ben ik al blij om ;) overzicht scheelt wel!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. gelukkig is duidelijk waar de extra uitgaven heen zijn gegaan... binnen de budgetten blijven komt volgende maand hopelijk weer.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)