zaterdag 7 november 2015

3 leuke series om Sesamstraat mee te vervangen!

Het zal vast niemand ontgaan zijn: Sesamstraat gaat weg bij de NPO. Dat zal voor veel ouders flink wennen zijn, denk ik... Maar gelukkig hebben we tegenwoordig Netflix en staan daar ook een hoop leuke series op waarmee je het gat dat Sesamstraat achterlaat kunt opvullen. Ik heb Tobias' 3 favoriete series op een rijtje gezet.

1. Masha en de Beer

Tobias vindt dit echt helemaal geweldig! Masha en de Beer bestaat uit korte afleveringen van 7 minuten per stuk. Als je er twee per keer kijkt heb je dus evenveel TV-tijd als bij één aflevering van Sesamstraat. De educatieve waarde is wat minder groot dan bij Sesamstraat, maargoed... Tobias ligt er elke keer weer van in een deuk. Daarnaast is dit een van de weinige kinderseries die ik zelf ook nog wel te pruimen vind ;)


2. Peppa Pig

Peppa staat bij ons op nummer 2. Dit is al een iets leerzamere serie dan Masha en de Beer. Tobias leerde er bijvoorbeeld het woordje pompoen van! :) De afleveringen duren 18 minuten; iets langer dan een aflevering van Sesamstraat, dus. Tobias vindt het erg leuk en vraagt regelmatig naar Peppa. 

(Overigens vind ik Peppa zelf zwaar irritant, maargoed!!) 

3. Nijntje kleuren, cijfers en vormen

Dit is héél leerzaam. Er wordt geoefend met kleuren herkennen, tellen, dieren herkennen en nog veel meer. Echt enorm goed voor de woordenschat van een kindje. De afleveringen duren ook ongeveer een kwartiertje, dus ideaal als vervanging voor Sesamstraat!


Welke series vinden jullie kinderen leuk? 

2 opmerkingen:

  1. Sesamstraat blijft volgens mij nog wel bestaan op NPO3, op een ander tijdstip. Het gaat volgens mij echt om de aflevering op NPO1. Maar goed, een beetje raar is het wel. Hoewel mijn kinderen er echt helemaal niks aan vinden en vonden.
    In de tijd dat onze zoon Tobias zijn leeftijd had hadden we een extra betaalpakket met Nick Jr erin. En daar hadden we Team Umizoomi en Dora, gek was hij er op. En hij heeft er ook veel van geleerd, hoewel hij al aardig voor liep destijds. Er was ook een serie die vond hij leuk en ik vreselijk dus die zagen we niet zo vaak of ik ging het huishouden doen;-)
    Nu hebben we idd Netflix, en vind dochter Mickey Mouse Clubhouse leuk en Frozen. Idd Nijntje maar eens opzetten voor haar, hoewel ze al tot 15 kan tellen en heel veel vormen al weet is educatieve tv voor haar ook wel goed. Maar het is altijd weer Mickey Mouse, ze wordt soms boos als ik hem ergens anders op zet. En ach, wij kijken toch ook vaak tv die we leuk vinden ipv dat we er iets van leren. En de series van haar broer vind ze ook erg leuk, maar die mocht onze zoon op haar leeftijd niet zien. Je ontkomt er alleen bijna niet aan dat ze meekijkt, behalve dat hij geen tv mag kijken. En dat kan de bedoeling ook niet zijn.
    Maar Netflix kost ook geld per maand en net zo duur volgens mij als zo'n extra betaalpakket. Maar NPO3 heeft 's ochtends ook leuke peuterseries en op Nickelodeon is 's ochtends ook tijd vrij gemaakt voor NickJr. En anders is YouTube er ook altijd nog. En dan kun je ook gewoon je eigen tijd indelen, ipv vast tijdstip. Sesamstraat komt ook niet echt, althans voor ons, op een fijn tijdstip.

    groetjes
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dochter is al 6 en gaat langzamerhand andere programma's kijken als de bzt show, mijn vader is de beste, wipe out etc.. ;) maar ook educatieve programma's van huisje boompje beestje of schooltv vindt ze leuk! verder veel vlogs en andere filmpjes op youtube ;) zoontje is 3,5 en vindt dora nog steeds helemaal geweldig!!1 daarnaast ook barbapapa, disneyfilms als schrek etc.maar vooral fan van Dora op t moment :D

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)