zaterdag 21 november 2015

Leven naar je inkomen....

Ze zeggen altijd dat je gaat leven naar het inkomen dat je hebt. En dat kan ik alleen maar beamen! Wij zijn in 2013 van 2 inkomens naar 1 inkomen met WW en tenslotte naar 1 inkomen gegaan en zijn nooit tekort gekomen! Maar nu ik weer inkomen heb, merk ik dat het eigenlijk ook direct weer grotendeels is opgegaan... Hoe kan dat toch? We kwamen zo prima rond van 1 inkomen, maar nu komen we dus net zo prima rond van anderhalf inkomen! Zó vaag!! Waar is al dat geld dan naartoe gegaan?!

Over een paar dagen is de maand voorbij en ga ik weer een overzichtje maken van onze 5 grootste kostenposten, maar ik kan nu al een aantal dingen noemen waar mijn salaris aan op is gegaan deze maand:


  • 30% van mijn salaris ging op aan het netto-bedrag van de kinderopvang.
  • 40% ging op aan uitstapjes; we kochten bijvoorbeeld kaartjes voor de musical Belle en het Beest en namen mijn ouders mee uit eten vanwege diverse redenen, maar vooral om ze te bedanken dat ze zoveel op Tobias hebben gepast de afgelopen maand.
  • 10% ging op aan een fietsstoeltje. Normaal gesproken zou ik dat van de spaarrekening afgehaald hebben, maar dat hoefde nu dus niet
  • De laatste 20% hebben we (extra) gespaard. 
Kortom: het gaat allemaal alweer snel op. Dingen die we normaal gesproken niet deden omdat we het onszelf niet konden veroorloven hebben we deze maand wél gedaan. Maar ik moet wel eerlijk zeggen: ik heb nu ook wel weer zin om wat meer te gaan sparen!! :) Volgende maand gaan we er dus weer flink tegenaan met een extra hypotheek-aflossing (hoop ik!) en een flink bedrag op de spaarrekening.

2 opmerkingen:

  1. wij hebben elke maand een extreem wisselend inkomen.. om die reden maken we alles gelijk over naar de spaarrekening, en de 1e van de maand een bedrag, afgestemd op vaste lasten/boodschappen/tanken/eenmalige of kwartaalrekening en een deel vrij te besteden.. dit bedrag is flink gestegen de afgelopen jaren (lees hogere boodschappen kosten omdat opvangkids ook meer mee zijn gaan eten bijv, en omdat we niet extreem hoeven te bezuinigen op boodschappen, maar ook peuterspeelzaalkosten, zwemles van de oudste, schookosten (106 per jaar.. incl zwembus voor schoolzwemmen..) huur die duurder wordt, elk jaar weer kleding voor de kids (ook die uitgaven waren voorheen minder.. mn schoonmoeder kocht heel veel voor ze, maar door haar rugpijn en uiteindelijk rugoperatie komt ze nu nauwelijks bij de winkels, niet erg, maar wel meer kosten hierdoor )

    en op zich, de uitgave voor je fietsstoeltje.. maakt t uit of je t nu van de betaalrekening betaalt, of eerst naar je spaarrekening had gestort en dan weer van de spaarrekening had betaalt ? ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het klopt wel als je meer te besteden hebt geef je het ook wat makkelijker uit, maar het feit dat je weet waar het naar toe ging is natuurlijk wel je winst.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)