maandag 9 november 2015

(Meer) werken = meer verdienen én meer uitgeven

Vandaag las ik het blogje van Zuinigaan waarin ze schrijft dat ze één dagje minder is gaan werken en daardoor meer is gaan uitgeven aan zaken als verwarming, elektriciteit en koffie. Ik vond het grappig, want ik ben juist (meer) gaan werken en ik heb óók het gevoel dat ik daardoor meer ben gaan uitgeven! Voor mij geldt het dus juist andersom...

Waar ben ik dan meer aan uit gaan geven?

  • Openbaar vervoer: ik probeer zoveel mogelijk op de fiets te gaan, maar af en toe neem ik de trein en daar geef ik nu dus meer geld aan uit dan voorheen
  • Lunch: inmiddels ben ik wel weer vaker brood van huis mee gaan nemen, maar in het begin viel ik snel voor de verleiding van de broodjes in de kantine. 
  • Boodschappen: omdat we minder tijd hadden voor de boodschappen kochten we meer gemaksvoeding en waren hierdoor meer geld kwijt aan de boodschappen dan gewoonlijk. 
  • Kinderopvang: was niet nodig voordat ik ging werken. Nu dan dus wel, natuurlijk. (Daar staat tegenover dat ik minder geld uitgeef aan fruit en luiers, omdat dit bij de prijs inbegrepen zit op het kinderdagverblijf)]]
Ik vind het dus erg grappig... Blijkbaar maakt het niet veel uit of je nou minder of meer gaat werken... Beide brengen weer hun eigen extra kosten met zich mee!! :) Maar gelukkig ook een hoop voordelen :)

6 opmerkingen:

  1. Idd.en hun eigen mogelijkheden.door meer geld kun je je Bep dingen Zoals Gemaksvoeding en broodjes veroorloven. Terwijl je thuis weer met minder geld een uitgebreide lunch klaar maakt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vergeet niet dat het bijvoorbeeld ook aardig wat stookkosten scheelt als je een paar dagen van huis bent!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Interessant om te lezen dat betaalde arbeid bij jou betekent dat je ook meer geld uitgeeft Daantje! Ik ga je post delen op de facebookpagina van Het Moederfront want ik vind het interessant : )

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik gaf ook veel meer uit aan de opvang toen ik nog ging werken. Vooral aan de buitenschoolse opvang. Ik werkte altijd laat dus na school moesten onze oudste kinderen dan een dikke twee uur naar de opvang. Met vijf kinderen liep dat aardig op. Wanneer ik het uitrekende was het bijna niet de moeite om te werken.
    Maar stookkosten zullen wel minderen, maar toch niet voldoende om te compenseren.
    Wat ik wel positief vond aan werken was dat ik minder tijd had om te gaan shoppen. 's Zaterdags moest ik kuisen en de boodschappen doen.
    Nu ik thuis ben shop ik meer online (leve het internet ;-)).

    Zelf dacht ik dat werken toch vooral betekende dat je minder uitgaf in totaal.
    Hier toch.
    Ik ben gestopt omdat ik ziek was en nadien omdat het me wel beviel om thuis te zijn.
    Nadien vond de man het gewoon stom want hij verdiende toch meer dan genoeg. Dus ja. De keuze is hier vanzelf gelopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Toen ik nog de hele dag buiten de deur werkte, gaf ik minder uit, simpelweg omdat ik daar minder tijd voor had. Nu werk ik weer één dag buiten de deur en hoop ik even goed minder uit te geven, idd door de verwarming e.d. een dag mis te lopen. Dat betekent wel dat ik een beetje vooruit moet denken qua eten, maar tot nu toe gaat dat goed. Voor avondeten kan ik bovendien vaak makkelijk aanschuiven bij familie, die op de route ligt. Scheelt ook weer!

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)