maandag 1 februari 2016

Sparen vs reserveren

De mensen die mijn blogje over de top 5 uitgaves meelezen is het vast al eens opgevallen: onze uitgaves kloppen niet helemaal met de werkelijkheid. Soms wordt geld namelijk dubbel meegerekend. Even een voorbeeldje:


  1. Ik schrijf begin van de maand €500 over naar de spaarrekening
  2. Vervolgens besluit ik om hier €400 te gebruiken om (bijvoorbeeld!!) een bank te kopen. Dus schrijf ik weer €400 over naar de betaalrekening
  3. Vervolgens koop ik de bank er gaat er weer €400 van de betaalrekening af.
Afas registreert dit allemaal voor mij onder verschilende categorieën. In dit geval: 
  1. -€500 uitgave aan sparen
  2. +€400 inkomsten
  3. -€400 uitgave aan meubels
Terwijl ik het dus eigenlijk over diezelfde €500 heb, die uiteindelijk verdeeld is in €100 sparen en €400 uitgave aan een bank. Een 'inkomst' van de spaarrekening is natuurlijk eigenlijk helemaal geen onderdeel van de inkomsten!!

Daarom ben ik eens gaan denken: wat gaat er nou fout?! En ik kwam tot de conclusie dat ik beter niet meer over sparen maar over reserveren kan spreken. Geld dat met een bepaald doel op een spaarrekening staat is geen spaargeld, maar een reservering. En geld dat terugkomt van de spaarrekening is dus geen inkomsten, maar een vermindering van het geld dat ik heb gereserveerd.

Ik heb het nu dus op een andere manier in Afas gezet en hoop dat het op deze manier voor mezelf overzichtelijker wordt en dat ik ook betere blogjes kan schrijven aan het eind van de maand over de duurste uitgaves, zonder dat er dingen dubbel instaan.

* oeps door een foutje stond deze blog opeens op mijn blog zonder dat het de bedoeling was. Even opnieuw gepost dus. Sorry voor degene die het dubbel lezen!! *

5 opmerkingen:

  1. Ik hou mijn financiele "potjes" bij op papier ipv in een digitaal programma dus ik heb dit soort dingen niet zo snel.
    Je hebt helemaal gelijk: reserveren is iets anders dan sparen.
    Bij mij wordt het uit elkaar gehouden doordat de reserveringen op een andere spaarrekening staan dan het sparen. De " echte" spaarrekening is bij ons bedoeld om over een jaar of 7 het pensioen mee te kunnen aanvullen. Hier kom ik dus niet aan. De spaarrekening voor reserveringen gaat van een hoger naar een lager saldo en weer terug, omdat dat geld steeds gebruikt wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Duidelijk verhaal ja. Reserveringen gaan steeds op en neer. (Zelf tel ik ze daarom niet mee bij mijn uitgaven)
      afas doet het natuurlijk automatisch..

      Verwijderen
  2. Wat een gedoe dat allemaal bijhouden en bedenken wat waarvoor misschien is en alles weer overdenken.
    Maar als dat jou rust en bevrediging geeft is het prima.

    Ik heb nooit iets gebudgeteerd ook toen ik het heel moeilijk financieer had. Kocht ik iets wel of niet na over na gedacht te hebben.
    Maar toen was er ook nog geen internet en lerzame blogjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het reserveren noemen lijkt me een goede oplossing inderdaad.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb gewoon digitale potjes, maar houd geld dat ik verwacht binnen 'no-time' uit te geven gewoon op de betaalrekening. Als het bij mij op de spaarrekening staat - en dan specifiek de buffer - dan staat het daar echt voor de lange termijn.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)