dinsdag 9 augustus 2016

Werk en prive combineren

Werk en je priveleven combineren is soms best lastig.... en voor ons nog eens extra lastig, omdat we ook nog eens allebei bij hetzelfde bedrijf werken. De vraag 'Hoe was het op je werk?' heeft bij ons dus ook een extra dimensie; in principe weten we voor een vrij groot gedeelte al hoe het op het werk is, wat er speelt enzovoort. Je kunt dus wel stellen dat werk en prive bij ons voor een flink gedeelte in elkaar doorlopen. (Wat trouwens ook vaak heel gezellig is, omdat we ook wel eens samen pauze houden of grappen uithalen met een collega ;) )

Gister, op mijn vrije dag, stuurde Sander me een berichtje door van een oud-collega van hem, met daarin een klacht over een bezorging die niet goed was gegaan. En toen merkte ik opeens aan mezelf dat ik dat eigenlijk helemaal niet fijn vind! Als ik vrij ben wil ik ook gewoon echt even vrij zijn en niet alsnog bezig zijn met het werk. Tijd om daarin mijn grenzen wat meer aan te geven, dus! Want hoe leuk we ons werk beiden ook vinden, het is ook belangrijk om een tijd en een plek te hebben waarop je niet met je werk bezig bent. En daarnaast OOK om je op het werk echt even op het werk te kunnen focussen, overigens! ;)

Daarom hebben we gisteravond wat afspraken gemaakt over het werk. Wat er vooral op neerkomt dat Sander geen klachten meer naar mij doorstuurt, maar dat gewoon op dezelfde manier doet als andere medewerkers, namelijk via een leidinggevende. Daarnaast gaan we wat minder over het werk proberen te praten... Of dat gaat lukken is natuurlijk een tweede, maar de intentie is er in elk geval! ;)

O ja, en we hebben twee weekjes vrij gevraagd! Over een paar weekjes gaan we een nacht in een kasteel slapen! Vet he?!

8 opmerkingen:

  1. Dat is best lastig als je collega's bent.
    Manlief wordt soms ook wel voor zijn werk gebeld als ie vrij is. Op vakantie neemt hij meestal niet op, het ligt aan de beller. Mijn man heeft bereikbaarheidsdiensten en een functie met veel verantwoordelijkheid. Ik heb er begrip voor dat dat na werktijd door kan lopen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik herken het van het vorige werk van Sander. Daar was hij soms de enige die bepaalde dingen wist en dan werd hij op zijn vrije dagen wel eens gebeld ook. Zelfs ook een keer in de vakantie! Opzich natuurlijk heel fijn om zo onmisbaar te zijn, maar het was ook wel eens vervelend. Wat dat betreft is het wel heel fijn om bij een groter bedrijf te werken waar altijd meerdere mensen zijn die weten hoe dingen werken.

      Verwijderen
    2. Ja, dat is fijn als er meer mensen zijn die het van elkaar over kunnen nemen. Dat kan bij mijn man zijn functie maar deels.

      Verwijderen
  2. Oh, lekker, een nachtje in een kasteel! Heb ik ook wel eens gedaan, jaren geleden. Was heel leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed dat jullie afspraken gemaakt hebben.
    Man en ik werken niet in hetzelfde bedrijf zelfs niet in dezelfde branche. Ik ben juridisch medewerker bij een gemeente en man is IT manager bij een internationale brillenketen. Wel werkte ik jaren bij dezelfde gemeente als mijn ouders en twee van mijn ooms. Wel allemaal op een andere afdeling en mijn moeder in het gemeentelijk zwembad maar toch grappig. Elkaar werk toesturen was er niet bij maar vooral vertellen van grappige anekdotes, lachen over en mopperen op de organisatie. Nu ben ik nog de enige. Een oom kreeg een andere baan en de rest ging met pensioen.
    Man belt mij altijd als hij van het werk vertrekt en ongeveer 45 minuten onderweg is. Dan kletsen we de werkdag door en daarna is het klaar. Heel soms bij bijzondere omstandigheden praten we thuis wel eens na over werk maar dat is een uitzondering.
    Het werk van man is niet gedaan als hij van het werk vertrekt. Als er een calamiteit is dan houdt hij vanaf thuis in de gaten hoe het loopt. Zelf aan de slag doet hij dan niet maar wel de regie. Ook in vakanties kijkt hij een keer per dag op zijn mobiel of hij moet reageren. Dat geeft hem meer rust dan niet kijken. Ik ben eraan gewend en als het nodig is (zoals toen zoon zijn knie zwaar blesseerde) laat hij alles vallen om er te zijn. Hij wist ook waar hij aan begon toen hij deze baan accepteerde en de beloning is er naar.
    Ik merk dat ik ook regelmatig mijn werkmail check als ik niet werk (werk 25 uur per week). Nu heb ik vakantie en heb mijn mobiel uitgezet. Beter voor mij.
    Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Daantje,

    Al heel lang lees ik met je mee en geniet ik van je schrijfsels. Maar vandaag voel ik me 'geroepen' om te reageren.
    Wij hebben een boerderij. Dus bij ons loopt werk en privé altijd door elkaar. Het grote voordeel is dat we veel vrijheid hebben om onze eigen tijd in te delen en onze kinderen altijd om ons heen zijn. Het nadeel is dat werk en privé altijd door elkaar lopen. Met dagjes weg komen er nog regelmatig telefoontjes tussendoor bijv.
    En gisteren nog: tussen half 10 en 10 zou er een vertegenwoordiger langskomen. Ik moest met de kids naar de tandarts en ging meteen boodschappen doen. Toen we weer terugkwamen was de betreffende meneer nog niet geweest. Onze kids+ 2 logeetjes gingen heerlijk zitten knutselen en hadden er een behoorlijke bende van gemaakt. Geen probleem dacht ik... totdat de vertegenwoordiger om 11 uur alsnog verscheen, in bijzijn van nog 2 mensen. Dan baal ik wel even.
    Maar mijn lijfspreuk is: Het is hier in elk geval nooit saai!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lekker zeg, vakantie in het vooruitzicht! En werk/privé scheiden is soms heel lastig ja. Ik vind het zelf wel eens moeilijk om 'wat te vertellen te hebben' en het niet steeds over werk te hebben. Aan de andere kant; dat is nu eenmaal wat je (of ik dan) 40-50 uur in de week doe. Overigens vind ik het wel altijd leuk om van vriend te horen hoe het op zijn werk was. Minder leuk vind ik het als die app-groepen van het werk ook thuis nog doorgaan, maar hij weet daar gelukkig zelf ook wel goed mee om te gaan. Beter dan ik ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn man en ik werken ook bij dezelfde werkgever en soms praten we thuis ook even over werk.
    Even stoom afblazen en voordeel is dat we weten welke frustraties er kunnen zijn.
    Wel praten we niet langer dan 15 min over.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)