maandag 20 februari 2017

De fijne en minder fijne kanten aan niet (meer) werken

Is het fijn om niet meer te werken, vroeg Martine. Goede vraag!

Toen ik net thuis was voelde het eigenlijk een beetje als vakantie. Ik ging alle dingetjes doen waar ik de afgelopen maanden wat minder aan toe was gekomen. Een beetje uitrusten en bijkomen, op zoek naar een sportschool en wat vaker afspreken met mijn zus. 

Na een paar weken merk je dan dat het toch wat meer 'gewoon' begint te worden en pas dan komt ook echt het besef dat je geen werk meer hebt en dat het dan (voorlopig) tijd is voor een nieuwe invulling aan je dagen. Gelukkig heb ik die opzich wel, want Tobias is best ehmz... intensief geworden de afgelopen anderhalf jaar. ;) Hij heeft nu duidelijk een eigen willetje en kan af en toe zijn hakken flink in het zand zetten. Tegelijkertijd zijn er ook al hele gesprekken met hem te voeren, wat het ook weer ontzettend leuk maakt allemaal! Wat dat betreft is er een hoop verandert ten opzichte van toen ik anderhalf jaar geleden aan het werk ging. 

Als ik erover nadenk denk ik dat ik toch wel meer positieve dingen zie aan het stoppen met werken dan negatieve dingen:
  • Meer tijd voor het gezin
  • Meer tijd samen (door onregelmatige tijden liepen we elkaar wel eens mis)
  • Meer tijd om te sporten 
  • Meer rust en structuur door een duidelijkere taakverdeling
  • Meer tijd voor gezonder en gevarieerder koken (en meer tijd om af en toe tompouces te halen bij de warme bakker ;) ) 
Natuurlijk zijn er ook dingen die wat minder leuk zijn:
  • Ik mis het contact met mijn collega's - daar staat tegenover dat ik nu wel weer vaker met vriendinnen af kan spreken
  • Financieel zal het straks allemaal wat meer passen en meten worden

Wil ik dan niet meer gaan werken? Jawel! Want ik besef me ook maar al te goed dat Tobias over drie kwart jaar naar school toe gaat en dan zit ik dus echt hele dagen alleen thuis. Opzich is dat af en toe best fijn, maar of ik het ook hele dagen fijn vind, dat denk ik niet. Dus ik ga zeker op zoek naar een andere invulling van mijn 'carrière'. 

4 opmerkingen:

  1. Ik ben al enkele jaren thuisblijfmama en ik herken veel van wat je schrijft. Ik vind de rust en regelmaat in huis zalig, en het is gewoon minder stressen dan als je gaat werken vind ik. Toch mis ik heel af en toe het werken ook wel hoor. Mijn kinderen zitten allemaal op school overdag en dat is inderdaad soms best wel wat eenzaam. Gelukkig heb ik een heel lief hondje en daar kan ik ook tegen praten ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. herkenbaar
    ik zit er tussenin.. werk wel, maar dan thuis.. geen collega's niets, maar kan ondertussen ook niet afspreken met wie dan ook.. ja soms een bakkie met een buurvrouw.. mn mn zusjes wonen te ver weg bijv. en ik werk flexibel, geen vaste dagen dus is afspreken sowieso lastig en mn eigen kids gaan naar school.. dus die moet ik ook halen en brengen.. dus ergens naartoe gaat al niet.. ;)
    blij dat ik werk heb en ook erg leuk! blij dat ik thuis werk, ik bepaal helemaal zelf hoe mijn werkplek eruit ziet!! ik bepaal ook zelf of ik nieuwe aanvragen wel of niet aanneem en dus hoe druk ik het mezelf maak en deels dus of ik extra inkomen wil of niet. echt eigen baas wat dat betreft!! (maar ook onzeker, want ouders kunnen ook opvang stopzetten natuurlijk :p of opeens minder uren afnemen etc)
    ben dus wel thuis, maar geen thuisblijfmoeder die zich verveeld (nauwelijks tijd voor huishouden, hobbies wat zijn dat :p zelfs een schoonmaakster omdat ik mn huishouden niet rond krijg zelf (ja in t weekend.. maar wil dan juist tijd voor gezin)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk om de voors en tegens zo te lezen! Ik ga je post delen op de Facebookpagina van Het Moederfront : )

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben ook thuisblijfmoeder en toen een jaar geleden Dirk 4 werd en naar school ging, had ik ook zoiets van: wat ga ik doen met die tijd. Maar de tijd vult zich vanzelf in. Veel dingen die ik deed als hij er bij was: boodschappen, huishoudelijke klusjes etc... doe ik nu onder schooltijd. Als hij thuiskomt heb ik daardoor meer tijd voor hem. Ik ben ook overdag gaan sporten, help veel op school en ben meer vrijwilligerswerk gaan doen. Ik heb meer vrije tijd, meer tijd voor hobby's, daar geniet ik van. Het is luxe. Over een paar weken komt er een kleintje bij, dat zal wel weer wennen zijn!

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)