woensdag 8 februari 2017

Weight Watchers week 11: week van twijfel

Deze week begon ik opeens te twijfelen aan het programma. Ik heb namelijk nog steeds regelmatig vreetbuien. Heel erg vervelend :( En toen ging ik eens terugdenken: wanneer zijn die buien begonnen eigenlijk?! Dat was dus op het moment dat ik werkeloos ben geworden. En ik dacht dus dat het daardoor kwam. Maar op het moment dat ik werkeloos ben geworden ben ik óók weer lid geworden van de sportschool....

En toen begon ik me dus af te vragen: zou ik wel voldoende energie binnenkrijgen? Of is het aantal punten dat ik mag gebaseerd op een inactieve levensstijl, zoals ik dat had ingevuld toen ik begon??

Ik stuurde dus een email naar Weight Watchers om na te vragen of ik de vragenlijst die ik in het begin heb gedaan nogmaals kon invullen, zodat ik mijn activeiteitsniveau kon wijzigen. Hier kreeg ik een heel flauw antwoord op, dat bewegen bij een gezonde levensstijl hoort en dat het dus niet de bedoeling is om meer te gaan eten. Kortom: zoek het maar lekker zélf uit....

Zelf ben ik van mening dat er toch wel een verschil zit tussen de hele dag achter een bureau zitten of 3 keer per week sporten en elke dag veel in beweging zijn. Dan is het logisch dat je meer honger hebt.

Maargoed, ik hoop nu dat ik zelf de oplossing heb gevonden, namelijk telvrij eten. Je telt dan alleen punten voor de ongezonde voedingswaren en mag de gezonde dingen onbeperkt eten. Je kunt dan denken aan dingen als havermout, magere melk, bonen etc. Ik denk dat ik daar prima mee uitkom en dat ik dan een stuk minder honger zal hebben. Ben wel benieuwd of ik er nog mee af zal vallen, maargoed, let's give it a try!

Inmiddels trouwens 7 kilo kwijt:


24 opmerkingen:

  1. Had je toevallig geen fitbit? Die maakt toch hele mooie schema's met het verbrande aantal kcal, dan zou je dus terug kunnen kijken of je inderdaad meer bent geen verbranden! Het lijkt mij ook geen goed idee om honger te hebben en daar door eetbuien te krijgen. Inderdaad door extra groente en fruit toe te voegen krijg je al sneller een vol gevoel. Maar ja dat eet niet zo lekker weg als een chocolade reep hahah

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is een goed idee, ik zal het direct eens nakijken :)

      Verwijderen
  2. Bij mij is het meestal verveling...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar heb ik ook wel eens last van, maar het gekke is dat ik op die eetbui-momenten echt nergens last van heb, behalve ontzettende honger en het niet kunnen stoppen met eten :( Kon er echt geen emotie aan plakken

      Verwijderen
    2. Toen ik naar mijn werk ging fietsen (paar uur week extra beweging dus), ging ik echt meer eten. En dan nog had ik honger. Echte honger. Da's wat anders dan een emo-vreetbui, voelt anders in mn lijf.
      Voor die echte honger is havermout prima. En bonen (smeersel?), dat wil ik dan zelfs liever dan snoep. Terwijl bij emo-eten de vitamine C vooral van Chocola is... Volgens mijn lijf dan he

      Verwijderen
  3. Voor mij staat een dieet gericht op afvallen synoniem aan vreetbuien. Ik heb jaren vreetbuien gehad. En jaren gelijnd. Duurde even tot het kwartje viel ;-). Daarom lijn ik niet meer. Ik eet geen magere producten maar gewoon volvette kaas en zo. Alleen alles met mate. Ik snoep niet of nauwelijks. Ik hen niet mijn ideale gewicht maar ben wel stabiel en dat vind ik al een groot goed vanwege mijn inactieve leven.
    Kan me goed voorstellen dat je lijf meer nodig heeft nu je sport en meer beweegt. Goed naar je lijf luisteren.
    Flauwe reactie van ze overigens.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik vond het dus ook een flauwe reactie. Ik probeer Weight Watchers niet als een dieet te zien maar als een levensstijl wijziging. En dat ging de eerste weken ook erg goed, tot ik dus erbij ging sporten. Ik hoop met het telvrij weer een boost te geven aan het afvallen én dat het ook helpt om de eetbuien te voorkomen.

      Verwijderen
  4. Ik heb geleerd dat je juist volle producten moet eten omdat je dan langer verzadigd bent. Hierdoor heb je minder eetmomenten. Ik zie bij jou magere melk staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gefeliciteerd met je zeven kilo!
    Er is een dieet waar je best veel kunt eten en toch afvalt. Het is niet de bedoeling dat je je volpropt, maar eet tot je genoeg hebt. Het is eten volgens de Starch Solution van Dr. McDougall. Whole food, plantbased. De docu 'Forks over Knives' gaat hier ook over. Verder is er een Nederlandse facebook groep die elkaar helpt en we delen recepten. Ik zit ook bij die groep. Ik hoef niet af te vallen, maar wil zo eten voor mijn gezondheid. Ik heb gemerkt dat wanneer ik mij voed met voedsel dat echt voedzaam is, ik veel minder last heb van die vreetbuien. Het is wel een overschakeling die niet altijd makkelijk is en ik rommel er soms een beetje mee (ik moet ook glutenvrij en ik heb niet altijd de energie om te koken) maar ik merk dat mijn lichaam dat niet fijn vindt. Op internet is ook veel info te vinden. Zoek dan oo McDougall, Dr. Esselstyn, Dr. Greger. Ook veel recepten te vinden en yt filmpjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks, ik ga er eens naar kijken. :) Het is altijd fijn om nog wat meer recepten erbij te hebben!

      Verwijderen
    2. Ik heb diverse keren gemerkt dat ik van vleeswaren vreetbuien krijg. Heb jij dat ook?
      Verder moet ik geen chips in huis halen want daar kan ik niet van afblijven en blijf door eten.

      Verwijderen
    3. Haha, nee, ik eet grotendeels vegetarisch, er is bijna nooit vlees in huis. En chips lust ik eigenlijk niet. Bij mij is het juist chocolade, drop en soms als ik echt héél vers brood van de bakker heb kan ik daar ook maar van door blijven eten. En ik zou elke dag wel een gebakje lusten. Ik ben dus echt een zoetekauw...

      Verwijderen
    4. Daar kan ik weer heel goed vanaf blijven :D

      Verwijderen
  6. WoW je ziet er goed uit meid, wat een verschil zeg!
    Top hoor, jammer dat de w.w je zo afschepen met een antwoord , als ik jou was zou ik gewoon proberen meer gezondere tussen doortjes te nemen en mischien in een vorm, zoals 3 x per dag een gewone maaltijd en 4 x iets kleins zodat je bloedsuiker spiegel mooi stabiel blijft!
    Je ziet er goed uit meid, knap gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond het verschil zelf ook wel opvallend inmiddels :) Vraag me af of die 7 kilo allemaal uit mijn wangen is gekomen LOL ;)

      Verwijderen
  7. Bij mij begonnen de vreetbuien toen ik aan de Weight Watchers begon. Gek werd ik ervan. Ik was heel blij met het afvallen, maar het niet mogen eten wat ik wilde vond ik te moeilijk. Toen ik dit met mijn leidster besprak zei zij Maar je mag eten wat je wilt, Het gaat om keuzes. Dat vond ik zo'n dooddoener dat ik ben gestopt. En helaas, na een jaar zitten er weer 5 kilo bij. Moraal van dit verhaal: als je echt graag af wilt vallen, neem de vreetbuien voor lief, die horen volgens mij bij afvallen, je bent nl. Immers continu bewust van een mogelijk teveel. Maar maak je oordeel over deze buien niet te zwaar. Als je niet lijnt registreer je teveel points eten niet eens als vreetbui, is mijn ervaring. Helaas...

    Groetjes Jacqueline

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel flauw van de WW.

    Ik heb een lijnstory van zo'n 50 jaar, met veel ups-en-downs. Pas de laatste 10 jaar ben ik stabiel en dat komt omdat ik via via werd gewezen op de Methode Montignac, die zou voor mijn reuma-artrose-fibromyalgie klachten goed zijn.
    Het hielp inderdaad bij mij en via Montignac kwam ik bij Fir-for-live, en kwam nog meer info op internet en toen las ik een stukje over de appel. Daarin zit een stofje dat bij sommige mensen honger veroorzaakt, maar die bij anderen een heel vol gevoel geeft. Test jezelf: eet een appel en als je na uurtje weer trek hebt ben je een eiwittype, als je er wel 3 uur op voortkan ben je een koolhydraattype.
    Ik ben dus een typisch eiwittype. Koolhydraten eet ik heel weinig, alleen in het weekend een broodje en gebakken aardappelen. De rest vd week alleen eiwitrijke voeding, groente en volvette produkten. Zo voel ik me prima, energiek en geen last van tussendoor trek.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Op een appel kan ik inderdaad geen 3 uur door. Maar op een banaan daarentegen wel weer.... Dus of ik echt een eiwittype ben dat weet ik eigenlijk niet. Heb altijd het idee dat een goede verdeling van eiwit, koolhydraten en vetten toch het belangrijkste is...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In een banaan zitten ook een stuk meer calorieen. Daardoor kun je ook langer toe met een banaan. Drie uur niet eten, red ik alleen 's nachts :-)

      Verwijderen
    2. Om de tweeënhalf uur eten, maximaal zes keer per dag, houd je verbranding gaande. Daardoor val je af.

      Verwijderen
  10. Ik heb geen flauw idee hoeveel calorieën ik eet. Ik ben ook niet op dieet maar heb mijn leefstijl aangepast.
    Met behulp van een goede dieetist. In het begin had ik ook vaak trek. Nu natuurlijk ook weleens maar dan mag ik nog een banaan ofzo.. Vreetbuien heb ik nooit. ik ben 43,7 kg afgevallen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Goed bezig! En dat met dat sporten en honger herken ik. Ik vraag me ook wel eens af of ik wel de juiste dingen eet voor de combinatie met sporten. Ik ben dan wel niet aan de lijn, maar probeer wel op mijn voeding te letten, om gewoon gezond te zijn en te blijven. En ook wel een beetje om dat hardnekkige rolletje op m'n buik weg te krijgen. Dat had in mijn beleving allang weg moeten zijn, met het sporten van nu, maar blijkbaar schort er dan toch nog iets aan het eten. Ik ben heel benieuwd hoe dit telvrije voor jou gaat werken! Betekent dat dan ook dat je net zo goed met WW kunt stoppen, of dat dan weer niet?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik herken het ook. Ik eet nu compleet plantaardig (Forks over knives in inderdaad een toffe docu!). Als ik gesport heb, heb ik HONGER. Soms wordt ik er zelfs misselijk van.

    In principe zou ik aanraden om drie gezonde, grote maaltijden te eten, die from scratch gemaakt zijn. Kijk wat je kcal behoefte is, en wat je qua eiwitten elke dag naar binnen moet krijgen voor goede spieropbouw.

    Ik ben samen met een dietiste begonnen en heb nu een veel beter eetpatroon. In plaats van focussen op restrictie, focus op wat ik wel kan eten. Dat, en ik koop geen chocolade meer. Gewoon niet in huis hebben scheelt ontzettend.

    Ik ben trouwens nooit een fan geweest van weight watchers, en na alle verhalen erover ga ik het ook nooit volgen. Te beperkend.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Je redenatie is niet helemaal juist. Als je minder weegt verbruik je qua basale verbranding minder calorieën dan wanneer je meer weegt. Sinds ik vijftien kilo kwijt ben mag ik 150 calorieën minder per dag. In een dieetperiode mag ik 1300 calorieën, hoe meer je sport, hoe meer tekort aan energie er ontstaat en dát zorgt dat je uiteindelijk op je gezonde of streefgewicht komt. Dan kun je gaan handhaven en mogen er, mits de beweging gelijk blijft, calorieën bij.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)