vrijdag 31 maart 2017

5 dingen die ik heb geleerd op de sportschool

Volgende week beginnen de nieuwe releases van bodypump en bodycombat. Toen ik begon met sporten was de huidige release net begonnen. Dit betekent dat ik volgende week alweer 3 maanden lid ben van de sportschool! Dat gaat lekker snel! Gek genoeg voel ik me toch nog steeds een beetje een nieuwkomer. Maar tegelijkertijd voel ik me wel lekker op mijn plek op deze sportschool, dus dat is wel heel erg fijn.

De afgelopen weken heb ik best veel geleerd op de sportschool:

1. 'Krachttraining' is best tof!

Ok, het zijn maar gewichten van maximaal 5 kilo, maar toch! Bij Bodypump heb ik ontdekt dat ik het best leuk vind om met gewichten te trainen. Terwijl het me eerlijk gezegd echt helemaal niets leek.

2. Sporten is niet alleen lichamelijk uitdagend, maar ook psychisch

"Zodra het pijn begint te doen, dan begint je training pas." Een mooie uitspraak van één van de instructrices. Doorgaan terwijl het ongemakkelijk begint te worden is iets waar ik nog wel aan mag werken, maar het gaat wel steeds beter, gelukkig. Je traint niet alleen je lichaam, maar ook je geest, want je leert tijdens het sporten ook om af en toe streng voor jezelf te zijn en naar een doel toe te werken. En dat is echt supertof eigenlijk!

3. Dat gekreun is toch wel ergens goed voor 

Ik vond het altijd zo vreselijk: van die gespierde muscle boys in het krachthonk die aan het kreunen waren tijdens hun training. Het voelde voor mij altijd als aanstellerij en aandacht vragen. Maar inmiddels ben ik helemaal om en hoor je mij ook wel eens kreunen.... Hoewel... Ik durf alleen te kreunen als de muziek héél hard staat! ;) Maar het zorgt er dus wel voor dat je nog net even wat energie/kracht uit je tenen kunt halen als je denkt dat het écht niet meer lukt. 

4. Spieren worden inderdaad in de keuken gemaakt

Spieren kweken is 30% sporten en 70% gezond eten, zeggen ze wel eens. Nou, dat kan ik inmiddels be-amen. Want de afgelopen weken heb ik geprobeerd om puur met sporten mijn figuur te verbeteren en dat lukt maar matig... Jammer, want ik vind het veel minder erg om naar de sportschool te gaan dan om een reep chocolade te laten staan.... 

5. Sporten: gewoon doen!

Er is geen magische formule om meer te sporten. Het is gewoon echt een kwestie van er gewoon voor gaan. De keren dat ik geen zin had ben ik tóch gewoon gegaan. Niet gaan was geen optie, ik heb gewoon tegen mezelf gezegd: beter een slechte training dan géén training. En dat helpt (voor mij!) heel goed. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)