zaterdag 27 mei 2017

Bullet journal meeting

Vandaag ben ik naar een heuse bullet journal meeting geweest. Ik had het zelf georganiseerd via de Facebook groep Bullet Journal - Nederland. In totaal waren er 8 dames en ik schat zo'n 32 bullet journals. Erg leuk om elkaars werk door te kijken en ook eens wat andere systemen te zien.

Een van de aanwezigen had bijvoorbeeld de voorgedrukte bullet journal waar ik eerder over schreef bij zich. Iemand anders had een Nuuna. Hier was ik ook wel erg enthousiast van, maar als ik dan die prijs zie.... pfieww! Maar het is wel echt een heel tof boekje, dat dan weer wel. Maar ik heb het er niet voor over.

Tijdens de meeting kwam de prijs van de verschillende boekjes ook nog ter sprake. Ondanks dat duurdere boekjes vaak wel van betere kwaliteit zijn en ook fijne extraatjes hebben zoals een index of bladzijdenummers zijn er ook wat nadelen. Bijvoorbeeld dat je bij zo'n duur boekje minder snel zult experimenteren, omdat het voor je gevoel erger is als je iets verpest in een duur boekje dan in een goedkoper boekje.

Daarom zit ik voor mijn volgende bullet journal toch te denken om weer back to basics te gaan met een goedkoop schriftje. Dit geeft misschien wat ongemak ten opzichte van de notitiekboekjes die ik nu gebruik, maar tegelijk geeft het me ook weer de kans om wat meer te experimenteren.

Leuk hoe zo'n meeting weer nieuwe inzichten oplevert :)

10 opmerkingen:

  1. Hoewel je er al eerder over schreef, begreep ik eigenlijk nooit helemaal wat het nou precies is. Net maar even ingedoken dus, en blijk ik dit eigenlijk al sinds 2004 te doen maar dan digitaal met het programma OneNote (brain fart: zou dat programma misschien ontwikkeld zijn naar dit principe?).

    Groetjes Lily

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grappig!! Het zou best kunnen. Of andersom, dat de bedenker van de term bullet journal zijn inspiratie haalde uit OneNote.

      Verwijderen
  2. Ik snap niet zo goed wat het verschil is tussen een duur bullet journal en een gewoon goedkoop schrift dat je zelf kunt indelen naargelang je behoeftes.
    Groetjes Bernadette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voorin staat een index en de bladzijdes zijn genummerd - dit maakt het heel makkelijk om een duidelijke inhoudsopgave te maken. Voor het nummeren van mijn bullet journal ben ik namelijk vaak te lui. Op deze manier is het een stukje minder werk.
      Waar je het boekje ook open legt, de bladzijdes liggen plat. Hierdoor schrijft het erg prettig in het boekje
      De bladzijdes zijn zoooo smooth. Normaal gesproken vind ik het heel lastig om gelijkmatig iets in te kleuren; er zit altijd kleurverschil in een vlak. Met de Leuchtturm heb ik hier totaal geen last van.
      De dotted bladzijdes zijn echt ideaal. Geen gezeur meer met een geo-driehoek, maar gewoon de stipjes volgen om rechte lijnen te trekken
      Leuchtturms hebben 2 lintjes die je kunt gebruiken als bladwijzers. Handig!
      Ook hebben de boekjes een elastiek waar je hem mee dicht kunt maken, waardoor je hem makkelijk onbeschadigd kunt meenemen in je tas.
      De kaft is ook heel stevig.

      Verwijderen
    2. Dit heb ik even gekopieerd van een andere blog. Hoef ik het niet opnieuw te schrijven ;)

      Verwijderen
    3. OK bedankt voor je uitleg, nu is het me iets duidelijker.
      Groetjes Bernadette

      Verwijderen
    4. Er is niet zoveel verschil tussen een Moleskine of Leuchtturm of welk ander merk dan ook, met een gewoon schriftje.

      Ook een standaard schrift van de HEMA/Action/whatever kan je prima gebruiken voor het Bulletjournalsysteem.

      Wel moet je dan inderdaad zelf de pagina's nummeren en ruimte vrijhouden voor de inhoudsopgave. Eerlijkheid gebied mij te zeggen, dat ik dit bij mijn Journals niet invul, ik heb gebruik dat namelijk nooit.

      Dus, een schriftje van 50 cent werkt ook prima voor dit systeem. Het ligt allemaal aan je eigen voorkeur.
      En wat Daantje hierboven ook schrijft, de luxe uitstraling van zo'n Moleskine/Leuchtturm vind ik wel fantastisch. Ik koop nu geen agenda meer, maar in plaats daarvan een Leuchtturm met harde kaft. Die blijft beter in mijn tas dan een schriftje, wat toch snel kreukt. En het wat dikkere papier vind ik heerlijk schrijven.
      En ook de 'dotted' versie vind ik echt een voordeel. Ik vind het leuk om inderdaad te tekenen en figuurtjes te maken, dat is met lijntjes toch altijd wat minder handig.
      Maar het is wel een boel geld, kan me voorstellen dat je dat er niet aan uit wilt geven. En dat hoeft dus ook niet :)

      Verwijderen
  3. Zou je alstjeblieft een keer een blogje er aan willen wijden , iets van bullet journal voor dummies, ik wil het ook zo graag gaan doen, maar wordt uit de voorbeelden op internet/ you tube niet veel wijzer, ik zoek echt een simpele uitleg?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat gezellig zoiets zeg! Leuk dat je het georganiseerd hebt. Zo zie je dat internet mensen ook wel degelijk dichterbij elkaar kan brengen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik gebruik voor mijn trackers (doe alleen trackers ivm tijdgebrek) een (oude) multomap met ruitjespapier van de Hema. Kostte me €2,50 totaal en de pennen gebruik ik van mijn handletter doos :-)

    De prijs van de LT's en andere boekjes stond me erg tegen. En weet dat ik niet snel tevreden ben en dus ga krassen. Met een los blaadje is dit zo verholpen.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)