donderdag 8 juni 2017

Extra rekening erbij

Gisteravond ontvingen wij de pasjes van onze extra betaalrekening. Dit gaat ons zo'n €3 per maand kosten, maar ik verwacht dat het ook een hoop geld gaat besparen, dus ik heb het er graag voor over.... Hoe we geld gaan besparen met deze betaalrekening zal ik even uitleggen...

Geld van de spaarrekening halen...

Momenteel gebeurt het helaas regelmatig dat we aan het eind van ons geld nog een stukje maand overhouden. Kortom: niet goed genoeg gebudgetteerd. Dit komt vooral doordat ik soms 'vergeet' hoeveel vaste lasten er aan het eind van de maand nog van de rekening af gaan. Da's toch nog wel zo'n €300 in de laatste week van de maand. 

Om te voorkomen dat we per ongeluk geld uitgeven dat eigenlijk voor de vaste lasten is hebben we nu besloten dat we 2 rekeningen gaan gebruiken:

  • De eerste rekening is een rekening waar de hele maand geld voor de vaste lasten opstaat. Hier wordt ook ons salaris op gestort. Een gedeelte daarvan maken we over naar...
  • De tweede rekening. Deze rekening is bedoelt voor de niet-vaste lasten, zoals boodschappen, cadeautjes, uitstapjes etc. 
Op deze manier hou ik veel meer overzicht over hoeveel geld we nog te besteden hebben. Ik reken ons dan niet meer rijker dan we zijn. 

Gaat dat goed uitpakken?

Vast wel! Ik denk dat het alles een stukje makkelijker gaat maken en dat ik minder vaak hoef te checken welke vaste lasten er al betaalt zijn en welke niet. Dat geeft meer rust in de financiën en dat kan alleen maar een positieve uitwerking hebben. 


Wie werkt er nog meer met 2 rekeningen? En werkt dat inderdaad prettiger? 

21 opmerkingen:

  1. Mijn man en ik hebben allebei een priverekening en samen 1 huishoudrekening. Dus op zich ook twee. Daarnaast heb ik dan nog een spaarrekening.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij werken met één rekening. Ik log dagelijks in op de app en zie meteen wat ik nog kan verwachten qua automatische incasso. Maar is eigenlijk overbodig, want ik weet precies wat er wanneer uutgaat. Door variabele lasten consequent contant te betalen heb ik altijd overzicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb het een paar weken geprobeerd. Maar ik heb hem een paar dagen terug opgezegd. Heel stom, maar ik was constant in de war met alle pincodes. Samen met die van man (waar ik wel eens mee betaal als mn eigen portemonnee nog thuis ligt bijvoorbeeld) zijn het er dan 4. Laatst stond ik dus zonder geld bij het geldautomaat, had er 3 geprobeerd , maar niet de juiste die bij die pas hoorde. Nouja, nu dus maar weer mee gestopt. Maar ik herken het wel echt hoor, dat gedoe met die vaste lasten die richting het einde van de financiële maand nog er af geschreven worden...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij doen precies hetzelfde als jullie, dat bevalt heel goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik schrijf in een klein notitieboekje wat ik elke maand nog over heb aan geld voor variabele lasten zoals boodschappen en tanken enzo. Als ik wat koop boek ik het daar af. Ik heb het liefst ook zo min mogelijk rekeningen en zo is het ook overzichtelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij hebben 1 gezamenlijke rekening. We hebben wel ooit een overzicht in excel gemaakt met welke bedragen er op welke datum af gaan. En daarnaast houden we ongeveer een bodem van 300€ aan als extra speling voor de rekening. Zo maken we nooit alles op.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik gebruik ynab, op de computer en op mijn telefoon. Weet ik altijd hoeveel ik per categorie /last nog te besteden heb. Ideaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij hebben een rekening voor de vaste lasten en 1 voor de boodschappen.

    Elle

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Als onze salarissen binnenkomen, storten we deze direct door naar de spaarrekening. Op de bankapp houd ik dagelijks in de gaten welke automatische incasso's er de volgende dag worden afgeschreven en dat bedrag boek ik dan over naar de betaalrekening. Voor de variabele lasten (boodschappen, uitjes, etc.) hebben we een vast bedrag gebudgetteerd en we houden bij hoeveel we daarvan nog kunnen besteden. Hebben we onverwacht toch geld nodig, dan is het in een paar tellen overgeboekt van de spaar- naar de betaalrekening. Werkt voor ons super

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Op onze rekening kan je nog zien hoeveel er nog aan incasso's openstaat voor de lopende maand. ( wij hebben beide een prive rekening en dus een gezamenlijke rekening). Verder weet ik wanneer iets afgeschreven wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wij hebben ook 2 rekeningen, maar doen het net even anders. Op de 1e rekening komt ons salaris binnen. We maken dan meteen automatisch een bedrag over naar de vaste lasten rekening en spaarrekening. We hebben geen pinpas bij de vaste lasten rekening, heel fijn! Wat er nog op de 1e rekening staat kunnen we uitgeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik doe het precies zo, al jaren en werkt beter voor ons.
    Idd vaste lasten op betaal, stukje naar reserveer rekening, deze gebruik ik voor extra uitgaven of onverw. rekeningen, naar spaar, doe ik ook altijd gelijk en dus naar de uitgavenrekening. Ik reken van tevoren altijd uit hoeveel ik nodig denk te hebben en zet dat erop en houd dan bij of we ermee uitkomen. Doeg An

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb één rekening, maar alle vaste lasten gaan er in het begin van de maand af. Ik heb wel twee spaarrekeningen, één voor korte termijn en één voor lange termijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik heb er een hele berg :-) Voor mij werkt het wel beter ja, meerdere rekeningen. Het helpt altijd als ik niet zie dat ik nog geld heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wij doen dat ook. Alleen de extra rekening is voor de vaste lasten en daar hebben wij geen passen bij. Dat scheelt weer.... Carin

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik ben heel benieuwd hoe het je gaat bevallen! Wij hebben beiden een aparte rekening en een gezamenlijke betaal en gezamenlijke spaar. Bij hoge kosten moet ik nog wel eens van de spaar overboeken, maar dat doe ik het liefst zo min mogelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik vind het ideaal. Idd een rekening waarop alles binnenkomt en de vaste lasten van betaald worden en ik maak elke maand boodschappengeld over naar de andere rekening. Zo kan ik met een oogopslag in de app zien hoeveel geld ik nog te besteden heb en hoef ik het niet steeds uit te rekenen.
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  18. ik hou overzicht door excel! alle vaste lasten staan erin en t bedrag wat ik elke maand naar de betaalrekening stort (eerst alles naar de spaar als t binnenkomt en ivm overzicht 1e van de kalendermaand een vaste bedrag naar de betaalrekening, rest blijft op de spaar en wordt verdeeld over spaarpotjes). hierdoor zie ik ook wat er na vaste lasten en boodschappen etc overblijft. zo fijn!! soms halen we nog wat extra van de spaar voor shoppen of andere uitgaven, maar omdat er meer binnenkomt dan ik op de betaalrekening stort is dat geen enkel probleem en wordt er die maand wat minder verdeelt over spaarpotjes, ook geen probleem ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wij hebben één rekening waar het salaris op binnenkomt en de hypotheek en levensverzekering afgaat. Een deel gaat naar de tweede huishoudrekening waar alle overige lasten vanaf gaan. Dat wat overblijft gaat naar sparen en wordt contant afgehaald voor boodschappen e.d.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wij doen het al jaren zo met het verschil dat de extra rekening is voor de vaste lasten. Elke maand gaat er automatisch een bedrag naar die rekening waar de vaste lasten van worden geincasseerd. Er zijn ook geen pasjes van die rekening. Wij zitten bij de Rabo en de kosten van die extra rekening zijn 0,95 per maand. Het gaat je zeker goed bevallen om 2 rekeningen te hebben.
    Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wij hadden vorig jaar ook een aantal vaste lasten aan het eind van de maand die mijn planning 'doorkruisten', ik heb ze naar vroeger in de maand laten zetten: nu heb ik meer overzicht omdat alles al eerder in de maand is afgeschreven ��

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)