woensdag 6 september 2017

Eigen risico gaat omhoog in 2018

Vers van de pers: het eigen risico gaat volgend jaar weer omhoog. In plaats van de €385 eigen risico die je nu verplicht hebt, wordt het volgend jaar €400. Een stijging van €15 per persoon dus. Daarnaast zal de maandelijkse premie ook weer gaan stijgen - met welk bedrag is nog niet echt bekend.

Zelf zal ik er gelukkig weinig van merken. Ik betaal sinds 2 jaar het eigen risico in 10 termijnen en dit bevalt erg goed. Aan het eind van het jaar krijg ik dan een gedeelte terug, tenzij ik het helemaal heb opgemaakt. Voor iemand die net als ik niet van financiële verrassingen houdt werkt dit prima. :)

Daarnaast ga ik volgend jaar ook weer wat sleutelen aan de verzekering. Ik had dit jaar een aanvullende verzekering genomen omdat ik dacht dat ik gebruik zou gaan maken van acupunctuur. In de praktijk komt dit er eigenlijk niet echt van. Daarom ga ik deze aanvullende module volgend jaar weer uitzetten en dus verwacht ik hierdoor weinig te merken van de stijging.


12 opmerkingen:

  1. En je premie per jaar betalen kan ook een percentage schelen. Bij ons scheelt dat 3%, toch weer enkele tientjes ;)... Eigen risico betaal ik waar nodig, niet in termijnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Da's ook een manier inderdaad. Had ik nog niet zo over nagedacht. Ik spaar het zelf per maand. Dus 12 x het eigen risico van man en mijzelf. Als er dan eens een rekening komt dat haal ik het daar van af. Als er wat overblijft dan doen we er nog wel eens een andere aankoop van. Of ik laat het staan.
    Misschien heb ik onze kinderen ook wel in de berekening meegenomen, dat moet ik nog eens opnieuw rekenen. Op zich zijn ze nog gratis verzekerd, maar hebben wel allebei een bril en met jonge kinderen kun je er wel van uit gaan dat daar om de twee jaar een nieuwe voor moet komen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tobias staat ook op de nominatie-lijst voor een bril. Momenteel nog niet nodig, maar aangezien hij nu al +1 heeft terwijl bij zijn leeftijd +2 hoort, denken ze dat ie op termijn wel door zal schieten naar een - sterkte.

      Hoeveel geld ben jij daar ongeveer aan kwijt per jaar / 2 jaar?

      Verwijderen
    2. Wij hadden voor onze dochter 150€ voor twee brillen. Volledig zelf betaald. Het jaar erna 1 nieuw glas nodig (35€), maar die kregen we toen vergoed want andere polis.

      Verwijderen
  3. Wij sparen voor een persoon eigen risisco elke maand zelf. De ander heeft nooit wat of doen we van de buffer. En als de rekening komt dan halen we het eraf. Misschien volgend jaar iets anders doen. Ik gebruik helaas wat medicijnen en dat maakt m'n eigen risico meestal wel op. Helaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De zorg toeslag haat ook omhoog voor degene die daarvoor in aanmerking komen. Ik krijg geen toeslagen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een hoop geld! Zeker voor de lagere inkomens onbetaalbaar. Ik ken mensen die vanwege het geld wachten of uitstellen met zorg aanvragen... Trieste zaak.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik reserveer het bedrag aan eigen risico al dit jaar. Als we mazzel blijven hebben (afkloppen) houden we dit jaar een redelijk deel over. Dan hoef ik niet zoveel bij te storten in die pot.
    Mijn zorgpremie werd door mijn werkgever betaald, maar nu ben ik van werkgever veranderd en betaal ik het zelf. Daarom ga ik in november ook maar eens rondkijken naar een voordeliger optie.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik had het ook gehoord inderdaad. Ik heb niets aanvullends en alleen de basisverzekering. Maar ik heb een spaarpotje gelukkig.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  8. dit jaar er weer eens voor gaan zitten,v ooral afhankelijk van zoontje of hij ook een bril moet of niet.. (al zal dat dan nog dit jaar zijn dus hebben we nu niets aan) of we wel of niet aanvullend gaan verzekering. nu heeft alleen dochter een bril die we dus zelf betalen (is goedkoper dan 2 jr lang aanvullende verzekering betalen.. ze moet elk jaar wel 2 nieuwe brillen maar je krijgt er maar eens per 2 jr vergoedt... dus altijd slim om verwachte kosten af te wegen tegen de verzekeringspremie (maar ja ook wij worden ouder dus zullen ook voor onszelf langzamerhand gewoon bij moeten verzekeren :p )

    wij hebben nu nog maximaal eigen risico zodat we minder premie betalen. hebben t geld op de spaar staan en gebruiken weinig zorg dus verbruiken niet zo veel eigen risico. uiteraard is dit niet voor iedereen van toepasing dus zeker geen advies voor iedereen :p bepaal voor jezelf wat de beste keus is!
    maar wij zullen dus niets merken van die stijging mits er geen gekke dingen gebeuren. ook de maandelijkse premie is voor ons niets meer dan een wijziging in excel.. heel luxe idd (we werken beide fulltime dus komt ook niet aanwaaien hoor)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Tot nu toe heb ik gelukkig mijn eigen risico niet verbruikt. Hopelijk volgend jaar ook niet. Daardoor merk ik er niet veel van. De premiestijging is jammer, vooral voor mensen die net geen toeslagen meer krijgen. Die voelen het het hardst in hun portemonnee.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)