donderdag 5 oktober 2017

Kinderboekenweek 2017

Het is weer kinderboekenweek! Ik moet eerlijk zeggen dat ik het bijna was vergeten dit jaar, maar toen ik gister met Tobias op school was, was het absoluut niet te missen! Een van de juffen liep als heks verkleed op school rond. Tobias vond het eerst wel even spannend, maar had al snel door dat het om een verklede juf ging. Gelukkig kende hij haar al van de rondleiding, dat scheelde.

Het thema van dit jaar is griezelen. Een thema waar ik mezelf in elk geval wel in kan vinden. Als kind verslond ik griezelboeken. Het begon met het boek 'Vampier in de school' van Paul van Loon. Daarna las ik (bijna) de hele reeks van Kippenvel. Helaas werden hierna deze boeken verboden bij ons op de basisschool, op basis van geloofsovertuiging. Maar desondanks ben ik altijd een fan gebleven van het griezel-genre.

Net als elk jaar zet ik Tobias' 3 lievelingsboekjes op een rij:

1. De Lekturama luistersprookjes

Tobias is dol op deze (luister)sprookjes. Als ik een luistersprookje aanzet en even niet op de tijd let, dan zit Tobias met gemak een uur naar sprookjes te luisteren. Vindt ie heerlijk. :)

2. De gelaarsde kat

Uit de reeks gouden boekjes van de Efteling is Tobias helemaal gek op het sprookje van de gelaarsde kat. Hij kent hem bijna uit zijn hoofd.

3. Mama helpen

Dit boekje heeft Tobias bij opa en oma liggen en is al maandenlang favoriet om voorgelezen te krijgen door opa. Ik geloof dat die het inmiddels wel een beetje zat begint te raken, maar daar heeft Tobias nog geen boodschap aan ;)


Welke boeken zijn bij jullie kids momenteel favoriet? En wat vind je van het thema van deze kinderboekenweek? :) 

6 opmerkingen:

  1. Het thema roept veel vragen op bij onze kleuter en niet altijd makkelijke vragen vind ik. Ik ben niet zo van de fantasie dus dat helpt niet echt.
    Bij de oudste zijn boeken over dieren momenteel favoriet, de middelste wil momenteel vooral graag boeken van de brandweer lezen. Een all time favorite is toch wel de serie van Boer Boris.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan ben ik wel weer benieuwd wat voor vragen dat ie dan stelt erover. :)

      Tobias had vanmorgen nog een leuke vraag. We hadden gister het boek 'de krokodil die niet van water hield' gelezen, waarin de krokodil van zijn zakgeld wat kocht. Waarop Tobias zich vanmorgen afvroeg: hoe kunnen dieren zakgeld hebben als ze geen zak hebben én geen geld?

      Verwijderen
  2. Van mijn dochter kan ik me de voorleesboekjes minder goed herinneren maar later las ze alles van Thea Beckman. Daarvan had ze er eens 2 mee op vakantie en omdat ik door mijn boeken was ging ik die lezen. Fijne lectuur en na de vakantie alles van haar gelezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thea Beckman heeft zeker prachtige boeken geschreven. Ik heb ze niet allemaal gelezen. Misschien toch weer eens aan beginnen :)

      Verwijderen
  3. Beduidend verder in de groei:
    1. (met stip dus) Dagboek van een Muts en vergelijkbare boeken. Veel plaatjes, relatief weinig tekst, ze zijn als bijna puber tenslotte liever lui dan moe. ;)
    2. Jan Terlouw Briefgeheim, lekker spannend
    3. Tosca Menten: Dummie de Mummie

    In groep 1 waren het vooral de prentenboeken en de samenlees boeken die favoriet waren. Het allermooiste visje van de zee, de mol die wilde weten wie er op zijn kop gepoept heeft, we gaan op berenjacht om een paar klassiekers te noemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier hebben ze het thema van de christelijke kinderboekenweek 'Je hoeft niet bang te zijn'. Toevallig wijdde ik er vorige week vrijdag een blog aan met wat (mobiele) foto's. Niet al te beste kwaliteit, maar kheb samen met een andere mama de gang ingericht :)...

    Favoriete boekjes van dochter met haar 4 jaar is eigenlijk van alles. Ze is dol op lezen en leest het liefst het boek dat we kregen in het kraampakket, iets als 'Veilig met je baby' ofzo en allerlei adviezen over veilig verschonen, veilig op stap, enz, enz. Hahahaha, geweldig toch :P??

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)