dinsdag 30 januari 2018

Kakebo - Japans budgetteren

In het kader van 'verbaas je niet, verwonder je slechts': Vandaag was ik even aan het snuffelen bij de Bruna en kwam het boek Kakebo - de Japanse kunst van het sparen tegen.

Omschrijving op de achterkant van het boek:

Het idee is simpel: aan het begin van elke maand schrijf je in je kakebo hoeveel je wil sparen en wat je moet doen om dat doel te bereiken. Elke week kan je je uitgaven opschrijven en na een maand heb je precies in kaart gebracht waar al je geld heen is gegaan. Zo wordt het makkelijker om te zien waar je op kunt bezuinigen! Miljoenen Japanners gebruiken hun kakebo dagelijks: ze geloven in het belang van ordelijkheid in je financiën. Daarmee creëer je rust in je hoofd. Kakebo is de meest makkelijke en praktische manier om je geld te organiseren. Begin vandaag en ontdek de magie van Kakebo!

Ik heb het boek even doorgebladerd en kwam al snel tot de conclusie dat deze 'Japanse kunst' in principe neerkomt op een uitgebreid huishoudboekje / kasboekje, zoals eigenlijk zo'n beetje elke consuminderblogger gebruikt. Niets nieuws onder de zon, dus!

Wel zonde van het geld om zoiets te kopen; een kasboekje kun je ook prima maken in een goedkoop schriftje van de Action. Of je kunt een account aanmaken op Afas Personal, dan wordt een gedeelte zelfs nog voor je uit handen genomen, omdat bepaalde transacties dan automatisch in de goede uitgaven-categorie worden gezet.

Hoe dan ook: het is weer een leuke manier om mensen die niet beter weten geld uit de zakken te kloppen. Ik ben dan wel benieuwd: zouden ze in Japan momenteel misschien boeken verkopen met titels als 'kasboekje, de Nederlandse kunst van het sparen'? Zou wel grappig zijn!! ;)


PS: ik schrijf deze blog ook een beetje als stok achter de deur voor mezelf, dat ik dit boekje niet mag kopen. Want zoals jullie wel weten ben ik echt een sucker op het gebied van opschrijfboekjes, dus ik probeer maar niet te denken aan alle voordelen die dit systeem misschien kunnen hebben en hoe leuk het eruit ziet, want dan ga ik alsnog overstag....

4 opmerkingen:

  1. Met diezelfde zwak voor opschrijfboekjes e.d. begrijp ik heel goed hoe verleidelijk het voor je is om dit te kopen. Hou vol, want een eenvoudig schriftje werkt net zo goed, en kun je veel persoonlijker maken dan zo'n "voorgeschreven"boekje (extra argument voor je om vol te houden hopelijk!)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik hou t bij excel, dan hoef ik zelfs niets te rekenen en bij elke uitgave zie ik wat er overbiljft en kan ok de boodschappen makkelijk bijhouden of t binnen t maandbudget valt of niet etc. heerlijk :)

    maar grappig, dat zij er een andere naam voor hebben en t dan hier proberen te verkopen als iets nieuws :p

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is dus gewoon oude wijn in een nieuwe (Japanse) zak ; )

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het concept lijkt me vooral heel handig als je wilt gaan sparen voor bijv. een reis.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)